Regioblad -
7
BIJBeLLeeSRooSteR
20 maart:
Jesaja 50,4-7 ,
Filippenzen 2,6-11
Lucas 19,28-40
27 maart:
Handelingen 10,34a.37-43
Kolossenzen 3,1-4
Johannes 20,1-9
3 april:
Handelingen 5,12-16
Apokalyps 1,9-11a.12-13.17-19
Johannes 20,19-31
10 april:
Handelingen 5,27b-32.40b-41 Apokalyps 5,11-14
Johannes 21,1-19
17 april:
Handelingen 13,14.43-52
Apokalyps 7,9.14b-17
Johannes 10,27-30
24 april:
Handelingen 14,21-27
Apokalyps 21,1-5a
Johannes 13,31-33a.34-35
1 mei:
Handelingen 15,1-2.22-29
Apokalyps 21,10-14.22-23
Johannes 14,23-29
8 mei:
Handelingen 7,55-60
Apokalyps 22,12-14.16-17.20
Johannes 17,20-26
15 mei:
Handelingen 2,1-11
1 Korintiërs 12,3b-7.12-13
Johannes 20,19-23
22 mei:
Spreuken 8,22-31
Romeinen 5,1-5
Johannes 16,12-15
29 mei:
Genesis 14,18-20
1 Korinte 11,23-26
Lucas 9,11b-17
5 juni:
1 Koningen 17, 17-24
Galaten 1,11-19
Lucas 7,11-17
12 juni:
2 Samuël 12,7-10.13
Galaten 2,16.19-21
Lucas 7,36-8,3
19 juni:
Zacharia 12,10-11
Galaten 3,26-29
Lucas 9,18-24
van de pastores
Lazen we in de veertigdagentijd grote
verhalen uit het Eerste Testament over de
verschillende verbonden, die God met zijn
volk aangaat, die een licht werpen op de
toekomst, als mensen blijven gaan op de
weg van God, en uit het Tweede Testament
vooral verhalen over de barmhartigheid van
God en Jezus met als doel ons uit te nodigen
om zelf ook barmhartig te zijn, in de tijd na
Pasen lezen we uit de Handelingen van de
Apostelen en het evangelie van Johannes. Het
Eerste Testament komt er een aantal weken
niet aan te pas. Dat is heel merkwaardig,
want Pasen krijgt zo wel een zeer christelijke
inkleuring.
Het Eerste Testament en het Joodse Paasfeest
maakt duidelijk, dat het God er altijd om
te doen is, om mensen vrijheid en leven
in vrede te geven. Met Pasen wordt de
vrijheid en het leven gevierd. Daar is in
onze wereld van vandaag nog alle reden
toe: de vluchtelingen die volgens velen onze
wereld overstromen en ons eigen veilige
leventje lijken te bedreigen, maken ons het
fundamentele recht van ieder mens om te
zoeken naar een leven in vrijheid iedere dag
duidelijk. Het gaat daarbij niet alleen om
het eeuwenoude asielrecht, maar om het
nog fundamentelere recht op leven. Exodus
zegt: je moet er op uitgaan, wegtrekken uit
de slavernij om te gaan leven in vrijheid.
God zelf zal met uitgestrekte arm, ‘met
opgestoken zeilen’, voor je uitgaan naar het
land van vrijheid en leven, een land dat
goed is om te wonen, een land van melk en
honing. Vertaald naar onze dagen: een land
zonder bombardementen, een land waar
kinderen naar school kunnen, een land waar
ieder mens, wie en hoe die ook is, gerust
kan leven. En mensen zullen blijven komen,
onherroepelijk, want ze hebben er, omdat ze
net als wij mens zijn, recht op.
Als wij met Pasen ons recht op leven in
vrijheid vieren, dan gaat het om heel de
mensheid.
Na Pasen lezen we uit de Handelingen van
de Apostelen. Het is het tweede boek dat
op naam staat van Lucas. Het is bij wijze
van spreken een aanvulling van Lucas op
zijn evangelie. Lucas schreef zijn kijk op
wie Jezus was, zo rond het jaar 85 van
onze jaartelling, zeg maar twee generaties
na het leven van Jezus. In zijn evangelie laat
hij de barmhartigheid van God zien, een
barmhartigheid die niets te maken heeft met
de zogenaamde ‘zondigheid van mensen’,
maar juist met het zoeken naar een leven
in vrijheid voor ieder mens. ‘Hou van God
met heel je hart en heel je ziel en hou van je
medemens zoveel als van jezelf ’, is niet voor
niets de kern van het Eerste Testament en
van het evangelie van Lucas. In de andere
evangelies is dat
overigens precies
hetzelfde,
want
daar gaat het in het
leven van mensen
nu eenmaal om.
De Handelingen
van de Apostelen
maken duidelijk,
dat na het leven van
Jezus, mensen nu
zélf hem achterna
moeten doen. We
moeten niet naar
de hemel staan
staren of Jezus
terug komt om zijn
werk voort te zetten: nee, handen uit de
mouwen en bouwen aan een nieuwe, betere
wereld. Lucas beschrijft het ideaalbeeld van
de beginnende kerk: ‘niemand was er die nog
gebrek leed, want het voedsel, het leven werd
gedeeld’. En wie dat niet ziet zitten, wie daar
niet aan meedoet, is levend dood. De Geest
van God, dat vuur van het begin, - het vuur
van hoe mensen eigenlijk bedoeld zijn -,
bezielt mensen, om elkaar te verstaan vanuit
hun eigen moedertaal. Ik lees dat graag als
volgt: zoals wij met de moedermelk hebben
ingedronken, dat je totaal afhankelijk bent
van anderen, zo moeten wij om leren gaan
met elkaar.
De Handelingen zijn één grote uitnodiging
om daar aan te beginnen.
Graag wens ik ons allen Zalig Pasen in die
zin: dat wij met elkaar op zoek blijven naar
een wereld met een plek voor iedereen.
Miel Erpelinck.
BIJ De SChRIFtLezIngen In De tIJD na paSen
Zeldenrustlaan 2, 4535 GZ Terneuzen
Postbus 146, 4530 AC Terneuzen
0115-694029,
info@zsc.nl, www.zsc.nlSAMENWERKINGSSCHOOL VAN
ROOMS-KATHOLIEKEN EN
PROTESTANTEN VOOR
VMBO - MAVO - TECH MAVO
HAVO - ATHENEUM - GYMNASIUM
TWEETALIG HAVO
TWEETALIG ATHENEUM
TWEETALIG GYMNASIUM
Sport-, science en cultuurverdieping
Persoonlijke begeleiding
Tweetalig Havo/ Atheneum/ Gymnasium
Spaans
Handel & Administratie
Zorg &Welzijn
Technologie met module
procestechniek
Tech Mavo
Drama
Sport+
Voetbal