Previous Page  7 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 20 Next Page
Page Background

Regioblad -

7

BIJBeLLeeSRooSteR

20 maart:

Jesaja 50,4-7 ,

Filippenzen 2,6-11

Lucas 19,28-40

27 maart:

Handelingen 10,34a.37-43

Kolossenzen 3,1-4

Johannes 20,1-9

3 april:

Handelingen 5,12-16

Apokalyps 1,9-11a.12-13.17-19

Johannes 20,19-31

10 april:

Handelingen 5,27b-32.40b-41 Apokalyps 5,11-14

Johannes 21,1-19

17 april:

Handelingen 13,14.43-52

Apokalyps 7,9.14b-17

Johannes 10,27-30

24 april:

Handelingen 14,21-27

Apokalyps 21,1-5a

Johannes 13,31-33a.34-35

1 mei:

Handelingen 15,1-2.22-29

Apokalyps 21,10-14.22-23

Johannes 14,23-29

8 mei:

Handelingen 7,55-60

Apokalyps 22,12-14.16-17.20

Johannes 17,20-26

15 mei:

Handelingen 2,1-11

1 Korintiërs 12,3b-7.12-13

Johannes 20,19-23

22 mei:

Spreuken 8,22-31

Romeinen 5,1-5

Johannes 16,12-15

29 mei:

Genesis 14,18-20

1 Korinte 11,23-26

Lucas 9,11b-17

5 juni:

1 Koningen 17, 17-24

Galaten 1,11-19

Lucas 7,11-17

12 juni:

2 Samuël 12,7-10.13

Galaten 2,16.19-21

Lucas 7,36-8,3

19 juni:

Zacharia 12,10-11

Galaten 3,26-29

Lucas 9,18-24

van de pastores

Lazen we in de veertigdagentijd grote

verhalen uit het Eerste Testament over de

verschillende verbonden, die God met zijn

volk aangaat, die een licht werpen op de

toekomst, als mensen blijven gaan op de

weg van God, en uit het Tweede Testament

vooral verhalen over de barmhartigheid van

God en Jezus met als doel ons uit te nodigen

om zelf ook barmhartig te zijn, in de tijd na

Pasen lezen we uit de Handelingen van de

Apostelen en het evangelie van Johannes. Het

Eerste Testament komt er een aantal weken

niet aan te pas. Dat is heel merkwaardig,

want Pasen krijgt zo wel een zeer christelijke

inkleuring.

Het Eerste Testament en het Joodse Paasfeest

maakt duidelijk, dat het God er altijd om

te doen is, om mensen vrijheid en leven

in vrede te geven. Met Pasen wordt de

vrijheid en het leven gevierd. Daar is in

onze wereld van vandaag nog alle reden

toe: de vluchtelingen die volgens velen onze

wereld overstromen en ons eigen veilige

leventje lijken te bedreigen, maken ons het

fundamentele recht van ieder mens om te

zoeken naar een leven in vrijheid iedere dag

duidelijk. Het gaat daarbij niet alleen om

het eeuwenoude asielrecht, maar om het

nog fundamentelere recht op leven. Exodus

zegt: je moet er op uitgaan, wegtrekken uit

de slavernij om te gaan leven in vrijheid.

God zelf zal met uitgestrekte arm, ‘met

opgestoken zeilen’, voor je uitgaan naar het

land van vrijheid en leven, een land dat

goed is om te wonen, een land van melk en

honing. Vertaald naar onze dagen: een land

zonder bombardementen, een land waar

kinderen naar school kunnen, een land waar

ieder mens, wie en hoe die ook is, gerust

kan leven. En mensen zullen blijven komen,

onherroepelijk, want ze hebben er, omdat ze

net als wij mens zijn, recht op.

Als wij met Pasen ons recht op leven in

vrijheid vieren, dan gaat het om heel de

mensheid.

Na Pasen lezen we uit de Handelingen van

de Apostelen. Het is het tweede boek dat

op naam staat van Lucas. Het is bij wijze

van spreken een aanvulling van Lucas op

zijn evangelie. Lucas schreef zijn kijk op

wie Jezus was, zo rond het jaar 85 van

onze jaartelling, zeg maar twee generaties

na het leven van Jezus. In zijn evangelie laat

hij de barmhartigheid van God zien, een

barmhartigheid die niets te maken heeft met

de zogenaamde ‘zondigheid van mensen’,

maar juist met het zoeken naar een leven

in vrijheid voor ieder mens. ‘Hou van God

met heel je hart en heel je ziel en hou van je

medemens zoveel als van jezelf ’, is niet voor

niets de kern van het Eerste Testament en

van het evangelie van Lucas. In de andere

evangelies is dat

overigens precies

hetzelfde,

want

daar gaat het in het

leven van mensen

nu eenmaal om.

De Handelingen

van de Apostelen

maken duidelijk,

dat na het leven van

Jezus, mensen nu

zélf hem achterna

moeten doen. We

moeten niet naar

de hemel staan

staren of Jezus

terug komt om zijn

werk voort te zetten: nee, handen uit de

mouwen en bouwen aan een nieuwe, betere

wereld. Lucas beschrijft het ideaalbeeld van

de beginnende kerk: ‘niemand was er die nog

gebrek leed, want het voedsel, het leven werd

gedeeld’. En wie dat niet ziet zitten, wie daar

niet aan meedoet, is levend dood. De Geest

van God, dat vuur van het begin, - het vuur

van hoe mensen eigenlijk bedoeld zijn -,

bezielt mensen, om elkaar te verstaan vanuit

hun eigen moedertaal. Ik lees dat graag als

volgt: zoals wij met de moedermelk hebben

ingedronken, dat je totaal afhankelijk bent

van anderen, zo moeten wij om leren gaan

met elkaar.

De Handelingen zijn één grote uitnodiging

om daar aan te beginnen.

Graag wens ik ons allen Zalig Pasen in die

zin: dat wij met elkaar op zoek blijven naar

een wereld met een plek voor iedereen.

Miel Erpelinck.

BIJ De SChRIFtLezIngen In De tIJD na paSen

Zeldenrustlaan 2, 4535 GZ Terneuzen

Postbus 146, 4530 AC Terneuzen

0115-694029,

info@zsc.nl, www.zsc.nl

SAMENWERKINGSSCHOOL VAN

ROOMS-KATHOLIEKEN EN

PROTESTANTEN VOOR

VMBO - MAVO - TECH MAVO

HAVO - ATHENEUM - GYMNASIUM

TWEETALIG HAVO

TWEETALIG ATHENEUM

TWEETALIG GYMNASIUM

Sport-, science en cultuurverdieping

Persoonlijke begeleiding

Tweetalig Havo/ Atheneum/ Gymnasium

Spaans

Handel & Administratie

Zorg &Welzijn

Technologie met module

procestechniek

Tech Mavo

Drama

Sport+

Voetbal