Previous Page  17 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 20 Next Page
Page Background

Regioblad -

17

Rond 1965 stond de kerk in Nederland

op zijn kop. De ‘mannenclub’ die de kerk

tot dan toe was geweest, had schijnbaar

afgedaan. Vrouwen mochten mee gaan

zingen in kerkkoren. Het gregoriaans als

dé kerkmuziek verdween in veel plaatsen en

de gebouwen zelf ondergingen een enorme

gedaanteverandering: beelden werden

weggedaan, het altaar werd verplaatst, want

de priester stond niet meer met zijn rug naar

de gelovigen, maar met zijn gezicht. Dat was

zó nieuw, dat het vroeg om een kaalslag in de

kerken. De kerktaal was niet meer het Latijn,

maar Nederlands. Dat vroeg om nieuwe

teksten en nieuwe muziek. Dat was niet

eenvoudig, want dat moest allemaal gemaakt

worden. In Amsterdam deed men op hoog

niveau aan vernieuwing, maar ook in Venlo

zocht men naar nieuwe wegen. Zo gebeurde

dat ook in Sas van Gent.

Enkele enthousiaste mensen brachten een

groot aantal jongeren – en niet te vergeten

moeders die graag zongen – bij elkaar,

om in het Nederlands en met hedendaagse

instrumenten liturgie te vieren. Het liep

storm. Het Sasse Jongerenkoor was opgericht.

Een piano, een contrabas en slagwerk deden

hun intrede in de kerk. Op melodieën van

bekende spirituals werden nieuwe teksten

gemaakt zoals ‘Wij zijn samen onderweg,

alleluia’. Het werden kerkelijke tophits met

zoveel succes, dat je in het begin over de

koppen kon lopen. Er wordt verteld: van

heinde en verre kwamen mensen naar die

vieringen.

Het koor telde zo’n veertig leden: iedereen

wilde er bij zijn. Er werden zelfs twee platen

gemaakt, die goed verkochten. Maar de

teksten waren erbarmelijk, met de ogen van

nu. Er speelde een echte band in de kerk, de

Blue Devils, die, soms recht van een optreden

in een dancing, naar de kerk kwamen om

het koor te begeleiden. Later kwam er een

eigen band met een hammondorgel, gitaren,

slagwerk en blazers (trompet, fluit, sax en

klarinet). En die muzikanten wisten van

wanten.

Zoals overal in Nederland werd er ook in Sas

van Gent volop geëxperimenteerd. Gelukkig

waren er - vanaf 1970 - componisten en

tekstschrijvers, die zorgden voor nieuwe

liederen. Joop Stokkermans, Louis van

Dijk, Bernard Huijbers leverden muziek.

Oosterhuis, Harry Beex, Henk Jongerius

e.a. zorgden voor goede teksten. Tot vandaag

stonden die liederen op het programma

van het koor. Ze waren bijna helemaal

eenstemmig, geschikt dus om ieder mee te

laten zingen.

In de loop van de jaren nam het kerkbezoek

af. Dat versnelde sinds 1980. De leden van het

Jongerenkoor werden ouder en de meesten

haakten op den duur af. Zo ging dat ook

met de muzikanten. De band verdween, er

kwam een piano als begeleidingsinstrument.

Net zoals ieder ander koor begon men ook

meerstemmig te zingen, want dat doet ieder

zichzelf respecterend koor. Dat gaf voor de

koorleden meer voldoening en het hoorde

bij de trend van de liturgie. Maar het werd

steeds moeilijker om nieuwe leden te vinden.

Omdat de leden ouder werden en geen

jongere meer genoemd konden worden,

koos men voor een nieuwe naam: Sas Chante

(Sas zingt). Het jongerenkoor was daarmee

een zogenaamd middenkoor geworden. De

liederen werden nog steeds gekenmerkt door

een sterke ritmiek, wat veel mensen aansprak.

De liederen, die ingestudeerd werden, gaven

het denken en geloven van deze tijd weer.

Er waren leden die vanaf het begin, dus

sinds 1965 lid waren. Velen van hen kregen

vanwege hun trouwe lidmaatschap een

medaille van de Gregoriusvereniging. Dat

was bij de oprichting lang geleden nooit

opgekomen, maar zo gaat dat nu eenmaal.

In 2012 werd in de Elisabethparochie een

grote reorganisatie van de kerkgelegenheden

doorgevoerd, vanwege het sterk gedaalde

aantal kerkgangers. Vijf kerken werden

gesloten,

geloofsgemeenschappen

samengevoegd. Sas Chante ging in afwisseling

met twee andere koren de liturgie verzorgen

in Philippine. Hoewel het koor rond de 14

leden telde kon men met dat aantal toch nog

goed presteren en meerstemmige liederen

blijven zingen. Maar het bleef zorgelijk:

niemand kon ziek zijn, niemand mocht

het koor verlaten. Dat kon natuurlijk niet

goed blijven gaan. Een paar weken geleden

was de bezetting zo klein geworden, dat Sas

Chante gedwongen werd de boeken letterlijk

te sluiten.

Velen vinden dat ontzettend jammer, maar

dankbaarheid voor de jarenlange inzet mag

overheersen.

Miel Erpelinck en Freddy Janssens

In Museum Sluiskil is in de Pierssenspolderzaal ruimte

gemaakt voor religieus erfgoed van de Sluiskilse kerken.

Dierbare voorwerpen, afkomstig uit de kerk van de Heilige

Antonius van Padua die op 30 december 2012 werd

gesloten, hebben er een mooie plek gekregen. De Elisabeth-

parochie heeft deze voorwerpen in bruikleen gegeven aan

het museum. In de andere zalen herinneren vele foto's

en karakteristieke voorwerpen aan de geschiedenis van de

Sluiskilse middenstand, gezondheidszorg en industrie. Ook is

er een zaal gewijd aan de bouw van de Sluiskiltunnel en aan

de uitgebreide brandweerverzameling van de heer Dijkstra.

Het museum is iedere eerste en derde zaterdag van de

maand geopend, 's middags van 13:30 tot 17:00 uur (www.

museumsluiskil.nl)

.

Parochiekern zuid-west

Secretaris, Kennedystraat 6, 4551 TW Sas van Gent T. 0115-461001 E.

pkczuidwest@eparochie.nl

RK KERK SlUISKIl

KOOR SAS cHANTE IS TER ZIElE