8
- Regioblad
Kroniek van de Elisabeth Parochie
OVERLEDEN:
Terneuzen
19-07-16
Johannes Michael Juffermans
(76 jr.) e.v. Hendrika Theresia Maria Bosch
Axel
17-06-16
Alphons René Marie van der Sneppen
(75 jr.) e.v. Maria Jozéfa Geziena Hobbema
11-07-16
Dorothea Leonia de Cock
(81 jr.) e.v. Michel Rene De La Ruelle
15-07-16
Josephus Alphonsius van Hecke
(88 jr.) w.v. Theresia Margaretha Emilia Cornelis
Sluiskil
09-06-16
Sophia Margaretha Beulens
(84 jr.) e.v. Robert Jurriëns
Philippine
11-06-16
Benedictus Prosper Martha Marie van der Heijden (73 jr.)
21-07-16
Walter Jozef Alma De Bock
(58 jr.) e.v. Marianne Johanna Elodie Baecke
Gedoopt:
Terneuzen
31-07-16
Jan Alexander Pim Janssen
z.v. Ad Winand Janssen en Glenda Hoefnagel
Westdorpe
28-05-16
Djelita Silvana Lafertin
d.v. Moreno Napoleon Lafertin en Safara Rosenberg
"…en wanneer zagen wij U als een vreemdeling
en hebben U opgenomen…?"
Matteüs 25,38
Ontmoetingen aangaan met een icoon is -
voor wie niet bekend is met de tradities van
de Orthodoxe Kerken - als het aangaan van
een ontmoeting met een vreemdeling. Deze
vreemdeling lijkt een mooi schilderij,
maar is ten diepste een venster op God, de
Onzichtbare. Een ontmoeting met een icoon
is een ontmoeting met de Onzichtbare. Dit
vraagt om eerbied, om deemoed en om een
houding van luisteren.
Wie de ontmoeting wil aangaan, kiest voor
een meditatie over vragen als:
Wat roept de icoon in mij op?
Wat heeft de icoon mij te zeggen in mijn
(persoonlijk) leven?
Wat vraagt deze icoon van mij?
God, de Onzichtbare, kan alleen gekend
worden langs de wegen, die de Onzichtbare
zelf gekozen heeft, om zich kenbaar te
maken: in de heilsdaden, in Christus en in de
heiligen. Door deze mensen, geschapen naar
het beeld en de gelijkenis van de Onzichtbare,
is de Onzichtbare te ontmoeten. Zij staan op
iconen afgebeeld.
Het Griekse woord 'icoon' betekent ook
letterlijk 'beeld' in de betekenis van gelijkenis.
In de oriëntaalse Christelijke traditie is een
icoon het zichtbare beeld van het Goddelijke.
De iconograaf die deze voorwerpen maakt, is
slechts ‘een instrument’ in het realiseren
van een spiritueel proces. Het maken van
een icoon vormt een lang proces, volgens
onveranderlijke, beproefde methoden. De
iconograaf volgt een weg van gebed en
vasten. Daarbij is kennis vereist van de codes
van de canon (wetsregels), van Oosterse
en Westerse tradities, kennis van de lange
kerkelijke traditie van de iconografie en
een vertrouwdheid met de tradities van de
oecumenische concilies.
In 1999 vond de internationale vergadering
van Pax Christi Internationaal plaats in
Amman en in de Heilige Stad Jeruzalem.
Daar omheen waren er programma’s in
Egypte, Israël, Libanon en Palestina. In
dat verband ontstond het idee om een
icoon te laten vervaardigen die zou moeten
zijn toegewijd aan de beweging van de
Vrede van Christus (= Pax Christi). Het
zou een icoon moeten worden die Jezus zou
voorstellen als bron van verzoening, als de
bron van bevrijding en vrede. Een icoon
die bovendien de vitale verbindingen van
Oosterse en Westerse tradities van de Vrede
van Christus zou moeten symboliseren.
De Pax Christi-icoon is vervaardigd in het
klooster van de Heilige Johannes in de
woestijn nabij Jeruzalem en is toegewijd
aan de beweging van de Vrede van Christus
op 1 juli 1999 in Jeruzalem. Het origineel
bevindt zich in het gebouw van Pax Christi
Internationaal in Brussel.
Iconen nemen een centrale en vitale positie
in, in het leven van Byzantijnse christenen,
zowel orthodoxen als katholieken. Iconen
volgen als het ware de weg zoals God
die heeft geschapen: van een wereld van
duisternis en het begin naar een van licht op
het eind. Ook een icoon is ‘geschreven’ van
de donkere delen naar die van het licht. Als
de icoon gereed is, is er een venster op de
hemel onthuld.
Het centrale thema van de icoon is
verzoening. In het geloof en de theologie van
de Orthodoxe Ker-ken is verzoening de kern
van het Paasmysterie. In de opstanding wordt
het bewijs geleverd, dat de Onzichtbare in
zijn (haar?) oneindige liefde het Verbond,
dat al sinds Noach was aangegaan, altijd en
eeuwig gestand zal doen.
Ondanks dat Jezus, de Zoon van de
Onzichtbare, door mensenhand van het
leven werd beroofd, heeft de Onzichtbare
niet voor wraak maar voor het stellen van
een daad van liefde gekozen. Deze daad
van liefde heeft zichtbaar gemaakt dat de
Onzichtbare nooit het Verbond met zijn
schepping zal verbreken. In een icoon, als
venster van de mens op de Onzichtbare, kan
deze verbinding ervaren worden.
Alle afbeeldingen op de Pax Christi-icoon
verwijzen naar dit Paasmysterie. De icoon
brengt de Blijde Boodschap dat Christus
onze verzoening is. Voor Orthodoxe
christenen is dit een levende werkelijkheid
tot op de dag van vandaag. De icoon is dan
ook een uitnodiging 'aan alle mensen van
goede wil' om zich steeds weer te bezinnen
op de vraag wat de beste weg is naar 'Vrede
op Aarde' (Pacem in Terris).
Deze icoon is een geschreven ‘beeldverhaal’,
dat het verlangenuitdrukt naar saamhorigheid
tussen de kerken en christelijke culturen van
het westen en het oosten, eveneens van
het verlangen naar verzoening tussen joden,
moslims en christenen.
Meer informatie over de Pax Christi-icoon is
te vinden in de brochure:
"Christus is onze verzoening",Handreikingen
voor ontmoetingen met de Pax Christi-
icoon, geschreven door Stan Fritschy /
Theater 't Krukje en uitgegeven door Pax
Christi en Vastenaktie, 2003.
Bij de voorpagina
Christus is onze verzoening
Uitnodiging voor een ontmoeting met de Pax Christi-icoon