![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0003.jpg)
Regioblad -
3
vluchtelingen op zoek naar veiligheid.
Als ons iets is bijgebleven van het afgelopen jaar dan zijn het wel
de verschrikkelijke beelden die we zagen op televisie en in de krant.
Vluchtelingen in gammele bootjes, die de Middellandse Zee wilden
oversteken. We zagen aangespoelde levenloze lichamen van mensen,
van jonge kinderen. We zagen beelden van geweld onderweg tegen
de vluchtelingen. Vluchtelingen die werden opgejaagd. Heel veel
mensen trokken zich het lot van deze vluchtelingen aan. Eten,
kleding, huishoudelijke spullen… het werd in grote hoeveelheden
aangevoerd vanuit burgerinitiatieven.
welkom in Nederland?
Terwijl zoveel mensen een warm hart hadden voor de vluchtelingen
riep de komst van vluchtelingen ook veel weerstand op. Ze werden
door sommige groeperingen voorgesteld als mensen die ons komen
bedreigen. Terroristen van IS? Banen inpikkers? Profiteurs van
onze sociale voorzieningen? Verspreiders van ziekten? Ze pikken de
sociale huurhuizen in? Een hele waslijst aan negatieve uitingen werd
gedaan om vluchtelingen maar in een kwaad daglicht te stellen.
Als je als vluchteling zo wordt ontvangen, dan voel je je niet echt
welkom. Maar je kunt geen kant op.
hoe erg is het “probleem”?
Ondanks het vele geroep en getoeter valt het wel mee met de
aantallen vluchtelingen die deze kant op komen. Het gaat om nog
geen 0,08% van de Nederlandse bevolking. Een relatief klein aantal
dus. Maar het lijkt alsof er heel veel vluchtelingen naar Nederland
komen als er honderden worden opgevangen in een dorp waar
net 1000 mensen wonen. Door dit soort informatie worden we
op het verkeerde been gezet door de media. Als we de aantallen
vluchtelingen terugbrengen tot gemeentelijk niveau of zelfs tot
op dorpsniveau, dan zullen er bijvoorbeeld in Sas van Gent 3
vluchtelingen neerstrijken, in Sluiskil, Philippine of Westdorpe 1
of 2. Het lijkt me niet dat we zo kunnen spreken van een vloedgolf
aan vluchtelingen.
waarom moet Europa de vluchtelingen opvangen, kunnen ze
de vluchtelingen niet beter in de regio opvangen?
De meeste vluchtelingen worden nog steeds in de eigen omgeving
opgevangen.
M e e s t a l
door
arme
buu r l anden .
L i b a n o n
bijvoorbeeld.
Het land telt
zelf 4 miljoen
i n w o n e r s ,
maar
ze
vangen daar
meer dan 1
miljoen vluchtelingen op. De rijkere landen (zoals de Verenigde
Arabische Emiraten en Israël) bieden geen enkele opvang voor
vluchtelingen. Europa vangt dus maar een heel klein gedeelte op
van alle vluchtelingen. Syrische vluchtelingen vormen bijvoorbeeld
maar 0,05% van de totale Europese bevolking.
vluchtelingen en kerstmis?
Hebt u zich wel eens afgevraagd hoe al die vluchtelingen kerstmis
beleven dit jaar? Het feest van vrede voor iedereen. Missen ze
hun partner die thuis achtergebleven is? Hebben ze onderweg
naar Europa geen kind verloren, verdronken in de Middellandse
Zee? Welke verhalen horen ze over de telefoon van hun familie
die achtergebleven is? Wat doet dat met ons, die juist rond de
feestdagen zoveel warmte en gezelligheid met elkaar mogen delen?
Kinderen en kleinkinderen schuiven aan voor het kerstdiner. De
dagen rond kerst zijn kostbare dagen. Misschien ook wel voor vele
vluchtelingen.
De vlucht naar Egypte ?
We kennen allemaal
het kerstverhaal dat
door Matteüs wordt
verteld. Wijzen die
een ster volgen en het
Kind gaan aanbidden.
Een mooi tafereel.
Maar al heel snel
neemt het verhaal een
grimmige wending.
De drie wijzen waren
gewaarschuwd niet
meer naar Herodes
terug te gaan; en
ook Jozef wordt
gewaarschuwd. Een
engel van de Heer
zegt dat ze naar Egypte
moeten
vluchten.
Immers Herodes is woest en wil alle kleine kinderen vermoorden.
Zo vinden Maria, Jozef en het kindje Jezus een veilig heenkomen
in Egypte. Je kunt het allemaal zelf nalezen bij Matteüs: hoofdstuk
2; de verzen 13-17. Wie had toen ooit kunnen denken dat deze
vluchtelingen eeuwen later nog steeds zo’n grote betekenis zouden
hebben?
Niek van Waterschoot
Terugkeer uit Egypte Amsterdamse gevelsteen.
hEt Jaar vaN DE vLuChtELiNGEN
Rembrandt 1627.