Regioblad september 2021

20 - Regioblad Parochiekern zuid-oost Secretaris Rita Pollet, Aendijkestraat 28, 4571 TD Axel T. 0115-563102 E. rita.pollet@zeelandnet.nl DE VISITATIE PAROCHIE BESTOND 300 JAAR Bijwerkzaamhedenvandemuseumcommissie in het kerkarchief van Westdorpe bleek dat de parochie dit jaar 300 jaar bestaat. Loek de Beleir, nam het initiatief om bij deze mijlpaal Westdorpe eens extra in het zonnetje te zetten. In overleg met Pastoor W. Wiertz werd besloten om de jaarlijkse kermisviering een feestelijk tintje te geven. Bisschop J. Liesen werd uitgenodigd en hij kwam. Het vrijwilligerscomité dat tekende voor de organisatie besloot ook om de kermis weer nieuw leven in te blazen. Al gauw vond de één de ander en met gezamenlijke krachten werd ook de traditionele Ker(k)mis weer op dinsdag georganiseerd. Het bleek een schot in de roos te zijn. De plechtigheid begon met de zegening van de begraafplaats en de afzonderlijke graven, door Bisschop J. Liesen. De gezangen werden verzorgd door de dirigent en 4 dames van Jubilate Deo. Daarna was er koffie met echte Westdorpse vlaai (geschonken door “de Baeckermat”). Jaarlijks komen veel Westdorpenaren, parochianen en mensen die nu elders wonen, naar deze viering. Dit jaar waren er 125 gelovigen aanwezig in de viering, die werd voorgegaan door Bisschop J. Liesen en Pastoor W. Wiertz. Gelukkig waren de coronaregels even versoepeld. Hierdoor was er voor iedereen een zitplaats in de Kirke. Tijdens de viering herdachten we de 17 overledenen van het afgelopen jaar. Alle namen stonden vermeld op het gedachtenisprentje, dat verzorgd was door “de Geslootene Boom”. Ook de overleden leden van de kerkhofcommissie werden herdacht. Deze commissie verzorgt al 35 jaar het kerkhof. Er waren 27 misintenties. Het was een fijne en plechtige herdenking waar Westdorpe en geheel de Elisabethparochie met trots op kan terug kijken. Freddy Dierickx Foto Fabrice NIEUWE BURGEMEESTER BRACHT BEZOEK AAN KERK IN ZUIDDORPE Onlangs bracht de nieuwe burgemeester van de gemeente Terneuzen, Erik Merrienboer, een kennismakingsbezoek aan Zuiddorpe. Ook de kerk werd niet overgeslagen. Hij werd er rondgeleid door koster Theo van Esbroek.