Regioblad september 2021

16 - Regioblad MARIA IN ZUIDOOST EN DE REST VAN DE ELISABETHPAROCHIE. In vorige Regiobladen vertelde ik over de sagen, legenden en verhalen betreffende Maria in de parochiekern zuidoost . We hadden het over Maria Lactans, Maria van de Schreijboom, de bedevaart naar Zuiddorpe en Maria van Vlaanderen in het Axelse Szydlowskipark. De bedoeling was om dergelijke verhalen uit zuidwest en noord ook op te schrijven. Deze verhalen heb ik niet kunnen vinden. Er zijn wellicht mensen die wel goede verhalen kennen die behoren bij deze parochiekernen. Neem a.u.b contact met mij op, dan kunnen we daar de volgende keer aandacht aan besteden. Het verhaal moet meer inhoud hebben dan een verhaaltje van internet, vinden we van de redactie. Wel vond ik historische gegevens over de, aan Maria Tenhemelopneming toegewijde, kerkgebouwen van Sas van Gent en Philippine. Sluiskil en Terneuzen hebben geen echte geschiedenis betreffende de Mariaverering. Kapelaan Jochem van Velthoven heeft met de Mariakapel in de Willibrordustoren in te richten een nieuw begin gemaakt met Maria in noord. Zie elders in dit blad de viering in de ‘groene kathedraal’. Maria Hemelvaart vind je op verschillende manieren als titel of naam bij een kerk: Maria ten Hemelopneming, Maria Hemelvaart, O.L.V.Hemelvaart, steeds duiden deze namen het zelfde aan: Op 15 augustus viert de Kerk dat Maria in de hemel opgenomen werd. Toch stierf ze als een gewoon mens. De moeder van Jezus is daardoor voor ieder herkenbaar en troostvol. We lezen in de bijbel niet veel over Maria. Lucas schrijft dat ze nog niet getrouwd is met Jozef wanneer de engel Gabriël haar opzoekt en zegt dat ze een kind zal krijgen door de Heilige Geest. Dat kind moet ze Jezus noemen. Hij zal koning worden tot in eeuwigheid. Maria antwoordt eenvoudig: Ik ben de dienares van de Heer. Laat met mij gebeuren wat u gezegd hebt. Ze volgt Jezus en maakt op deze wijze letterlijk en figuurlijk plaats in zichzelf voor God. Als Maria bij haar nicht Elisabeth komt, die op dat moment zwanger is van de latere Johannes de Doper, jubelt ze van blijdschap. Het Magnificat, dit prachtieg loflied schetst een strijdbare vrouw: Met heel mijn hart roem ik de Heer. Machtigen stoot Hij van hun troon, maar geringen verheft Hij. Door de eeuwen heen groeide er een tendens om Maria te vergoddelijken. Het Tweede Vaticaanse concilie wijdde daarom een belangrijk hoofdstuk aan Mariologie. Dit concilie waarschuwde voor valse overdrijving en sentimentaliteit in de Mariaverering . Zij verwijst altijd naar Jezus. Via haar aanbidden we God. Maria is helemaal mens en juist daardoor herkenbaar en troostvol voor allen. Door alle verdriet en vreugde heen, koos ze altijd voor Jezus. De officiële leer van onze kerk neemt aan dat Maria gestorven is zoals alle mensen, wat niet wegneemt dat God haar met geest en lichaam bij zich heeft opgenomen. Hèt verschil met ons gewone stervelingen , is dat ze niet het verval van de dood kende. In de volksmond spreken we over Maria Hemelvaart. Eigenlijk klopt dat niet en is het het dogma van de Tenhemel opneming. Dit werd in 1950 onder paus Pius Xll een leerstelling van de kerk. Het conciliedocument Lumen Gentium verwoordt dit dogma als volgt: “…………….Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van ieder smet van de erfzonde, in het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood…………” Het kerkelijk jaar kent naast vele feestdagen ui het leven van Maria 4 hoogfeesten die te samen het leven van Maria vertellen en daardoor een richtsnoer geven voor de gelovigen door het jaar heen: • 8 december: Maria Onbevlekt Ontvangen; • 1 januari: Maria, Moeder van God; • 25 maart: de Aankondiging van de Heer (Maria Boodschap); • 15 augustus: Tenhemelopneming van Maria. Jos oude Kempers

RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwNDc=