Regioblad september 2021

Regioblad - 11 BEHOUD DE SCHEPPING In augustus verscheen het klimaatrapport IPCC van de Verenigd Naties. Een alarmerend rapport over de oorzaken en gevolgen van de klimaatverandering. Je zou dit rapport ook kunnen noemen: “Behoud de schepping, opdat iedereen kan leven”. Dat is ook de titel van de hongerdoek van Nigeria uit 2009. Aan de linkerkant van de hongerdoek zien we hoe de schepping wordt vervuild en vernietigd; bovenaan zien we op de boekrol het verhaal van de schepping afgebeeld. En rechtsonder zien we mensen van over de hele wereld die zich inspannen om de schepping te bewaren. De zorgen om het klimaat en onze aarde zijn al tientallen jaren ook de zorgen van de kerken. In het gebed “Gegeven werd ons deze aarde” uit 1989 (!) wordt al aandacht gevraagd voor deze thematiek. God heeft ons de schepping toevertrouwd om te beheren en bewaren. Hoe kunnen wij als individuele gelovigen en als geloofsgemeenschap ons sterker maken om moeder aarde weer tot een plek te maken, waar iedereen eerlijk en goed kan leven, nu en in de verre toekomst? Gegeven werd ons deze aarde, dit leven, het water, de lucht, toevertrouwd aan de mensheid om haar te voeden en een woonplaats te geven, om ons een plaats te zijn tot leven en beleven, tot zorgen en beminnen tot vreugde en vriendschap, tot leven in eeuwigheid en iedereen gelijk. Wij houden niet op hiervan te dromen en elke dag vermoorden wij die droom door de aarde te verminken als gevolg van hebzucht en strijd om de macht; door roofbouw te plegen op wat ze ons zo overvloedig biedt; door haar bossen te kappen, te vergiftigen haar grond, te vervuilen haar water en te verontreinigen haar lucht; door haar te misbruiken als stortplaats van dodelijke afvalstoffen. God, een diepe schaamte grijpt ons aan. Hoe is de aanval op uw schepping nog te keren? Hoelang nog geeft U ons de tijd om terug te keren van deze heilloze weg? Wees ons tot hulp en bondgenoot, toon ons een andere weg, een weg die mensen samen kunnen gaan, de een niet hoger dan de ander. Bondgenoten willen we vinden met hetzelfde doel. Bondgenoten die niet berusten in machteloze “vooruitgang”, die niet geloven in man en macht voor enkelen, maar die wel geloven, verbonden door het Grote Verbond in eerlijk bondgenootschap; die geloven in gerechtigheid en liefde en niet passief maar actief elkaar oproepen, uitnodigen uw schepping in eerbied bewaren, de bronnen van leven op aarde in ere herstellen en met elkaar te delen. Bondgenoten, voortgaande op de weg naar een wereld zoals U die voor ogen stond toen U haar schiep. De vooruitgang, die ondergang dreigt te worden, teruggeschroefd tot leven voor iedereen, in gezamenlijke verantwoordelijkheid voor uw schepping, onze moeder aarde, in een gezamenlijk visioen van alles voor allen. Gegeven werd ons deze aarde (Bron: Verlegen om bondgenoten; Het Kompas; 1989)