Regioblad juni 2021

13 - Regioblad SAMENWERKING TUSSEN RK, PKN EN GKV IN AXEL; SAMEN ÉÉN HEER Paaskaarten Een andere actie werd ook een heel groot succes, namelijk de Paaskaarten.De prachtige, grote kaarten waren al voorzien van de goede Paaswensen van dominee Verlinde, dominee Overweg, pastoor Wiertz en kapelaan van Velthoven. In de ruimte die overbleef konden mensen in Axel hun eigen goede wensen opschrijven. Op de plekken waar een kaart werd geschreven, bleef een wit lint achter aan de voordeur. Langzaamaan werd Axel wit van de linten. De volle kaarten werden op drie punten verzameld. Vanuit de groep “Samen één Heer” werden de kaarten persoonlijk afgegeven aan mensen die even een steuntje in de rug konden gebruiken, mensen die het moeilijk hadden. Een heel mooi initiatief dat de Axelse kerken weer mooi op de kaart hebben gezet. Vakantietassen Wij weten allemaal dat, ook in 2021, nog heel veel gezinnen in armoede of rond de armoedegrens moeten leven. Ook kinderen zijn hier vaak de dupe van. Vrijwilligers van de drie kerken proberen om hier iets aan te doen. In samenwerking met de verschillende scholen in Axel wordt gekeken welke kinderen hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen. (Kinderen van ouders die klant zijn van de voedselbank krijgen deze tas al via deze instantie.) Heel fijn dat de scholen ons hierin willen helpen. Paasbloemstukjes voor de Vurssche In de laatste week voor Pasen werden de mensen op de verschillende huiskamers van de Vurssche letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes gezet. Omdat we toen nog volop in de corona maatregelen zaten, mochten de afgevaardigden van de 3 kerken de prachtige bloemstukjes niet zelf brengen, maar dat werd overgenomen door Roelie, de verantwoordelijke van de vrijwilligers in de Vurssche. Het was een hele fijne actie. Hartelijk dank namens de bewoners en zeker ook van de verzorgenden van de Vurssche. I N MEMOR I AM CARL DE HULSTERS 02-02-'40 / 16-04-'21 Carl de Hulsters, een man die Westdorpe op de kaart zette. Hij was bruggenbouwer, gangmaker, organisator en voorganger bij vele gebeurtenissen en activiteiten binnen de Westdorpse en parochiële gemeenschap. Als je je afvraagt waar hij overal bij betrokken was en je wilde daar een lijst van maken, dan was het eenvoudiger om een kort lijstje te maken van zaken waar hij niet bij betrokken was. Wij beperken ons hier tot de Elisabethparochie en de kerk van Westdorpe. We noemen dus niet zijn verdiensten als brandweerman, dorpsraadvoorzitter en zo meer. Carl was al jong betrokken bij de parochie. Hij was meer dan 45 jaar lid van het gemengd koor, de laatste decennia als voorzitter. Hij was de man van de actie voor de reparatie van het zwaar lekkende kerkdak in de 80er jaren. Carl was in zijn element toen hij mede organisator was van de loterij ten bate van dit doel. Je kon hiermee een auto winnen. Het dak kon worden gerepareerd met een sluitende begroting via de loterij die in een mum van tijd tot stand was gekomen. Drijvende kracht was hij achter de uitbreiding van het kerkhof en het formeren van een vrijwilligersgroep voor het onderhoud. In de 80-er jaren raakte het oude kerkhof vol. De parochie moest daarom uitwijken naar de dodenakker van Sas van Gent. De strijd die toen gevoerd moest worden om een aanpalend stuk grond te verwerven evenals alle financiële hobbels die genomen moesten worden. Carl hielp mee om dit te realiseren. Hij zorgde ervoor dat er een groep vrijwilligers kwam en die groep staat nu al 35 jaar klaar voor het goed onderhouden van het kerkhof. Bij de eeuwwende brak de tijd aan dat onze zelfstandige Westdorpse parochie het moeilijk kreeg. Schaalvergroting was het toverwoord. Westdorpe werd onderdeel van de Elisabethparochie. Carl zat in die tijd in de Visitatie parochiecommissie tot deze bij de kerkensluiting overging in de parochiekern zuidoost. Bij de sluiting van de 9 kerken in de Elisabethparochie viel ook het doek voor de Maria Visitatiekerk. Onder leiding van Carl zorgt een groep parochianen ervoor dat de Mariakapel die Carl ‘gered’ heeft is behouden gebleven voor de parochie. Carl heeft in deze periode veel mee vergaderd over de toekomst van de geloofsgemeenschap Westdorpe. In die tijd is ook het idee geboren van de Oostakker bedevaart. In 2007 wandelden of fietsten zo’n 25 bedevaartgangers naar Oostakker. De laatste keer waren dat er 100! vanuit Westdorpe. Bij die werkgroep was Carl niet weg te denken. Met Carl is ons een betrokken en gedreven parochiaan ontvallen.