Regioblad juni 2021

10 - Regioblad TERUGBLIK OP DE VASTENAKTIE CAMPAGNE 2021 VOOR SIBUSISO De opbrengst Op 3 mei kwamen vertegenwoordigers uit de drie parochies samen om terug te kijken op de Vastenaktie 2021. In Sterre der Zee kwam €2436,35 binnen. Dit mooie bedrag is bereikt door de goede publiciteit om geld te storten. Vele parochianen hebben de gelegenheid benut om op deze manier Sibusiso te steunen. In de Andreasparochie is €1350 binnen gekomen. Ook dit geld komt voornamelijk uit stortingen. Op bijna dezelfde wijze heeft de Elisabeth-parochie €1963,70 opgehaald. De teller stond in mei dus op €5750. Een prachtig bedrag in deze coronatijden, waarin de normale activiteiten niet konden worden georganiseerd. De inzet van de vrijwilligers De vrijwilligers van de Vastenaktie verdienen een dikke pluim. Ze hebben een zeer goede pr- campagne opgezet om zoveel mogelijk steun te krijgen voor het project. Ze hebben er voor gezorgd dat via de websites van de parochies, de Nieuwsbrieven, het Regioblad, de sociale media zoals Facebook en de lokale media er veel aandacht was voor het Vastenaktieproject. En de vrijwilligers zijn nog steeds gemotiveerd om gebruik te maken van de mogelijkheid, die Vastenaktie eenmalig biedt, om tot 1 oktober gelden in te zamelen. Verlenging steun Sibusiso Vanuit de drie parochies mogen we de komende tijd acties verwachten. Sinds begin mei heeft de werkgroep van Terneuzen al een Sibusiso winkel in de Noordstraat in Terneuzen. Daar worden allerlei producten en artikelen verkocht: jam, plantjes, koek, taart, boeken, dvd’s, kunst en religieuze artikelen zoals iconen. En als u de winkel bezoekt dan kunt u ook een kopje koffie gebruiken. De winkel is open op woensdag en zaterdag van 12.00- 16.00u. De werkgroep uit de Andreasparochie gaat bezien in hoeverre er deze zomer in Breskens nog mogelijkheden zijn voor activiteiten. De werkgroep uit Sterre der Zee hoopt eind augustus/ begin september nog een grote boekenmarkt te houden in de basiliek in Hulst. En hoe verder met Sibusiso? De campagnes in 2022 en 2023 zullen ook in het teken staan van Sibusiso. De Vastenaktie groepen hopen dat ze in 2022 en 2023 weer normaal campagne kunnen voeren. De jaren 2020 en 2021 tellen voor de Vastenaktie als één jaar; daarom kunnen we dus nog twee jaar vooruit. De lat blijven ze hoog leggen: €50.000 per campagne. Ondanks het enthousiasme en de gedrevenheid voor het Sibusiso project zijn er ook grote financiële zorgen m.b.t. 2020 en 2021. Daarover leest u meer in het verhaal: Steun Vastenaktie Sibusiso blijft hard nodig. Voorkant folder vastenaktie 2020. ( Nog zonder foto, wel met logo’s.) De drie Zeeuws-Vlaamse parochies slaan de handen ineen voor Sibusiso. Sibusiso leert verstandelijk gehandicapte kinderen in Tanzania zichzelf te helpen. Vastenactie Zeeuws-Vlaanderen ondersteunt dit project voor 2020 van harte. STEUN VASTENAKTIE SIBUSISO BLIJFT HARD NODIG Opbrengst 2021 €5750. Net als in 2020 kon in 2021 de Vastenaktie van de drie parochies in ZVL vanwege de coronabeperkingen geen actie voeren zoals ze dat gewend was. Via de (sociale) media is opgeroepen om te doneren aan de Vastenaktie. Ook zijn er in beperkte mate kerkcollectes gehouden. Maar grote en veel geld opbrengende evenementen zaten er niet in. Toch is er nog ruim €5750 binnengekomen. En dat bedrag kan nog wat hoger uitvallen. Zo is in Terneuzen een tijdelijke Sibusiso-winkel open tot begin juli. In Hulst ligt nog steeds het plan om eind augustus/begin september een grote boekenbeurs te houden. En ook in de Andreasparochie zijn er nog plannen voor enkele activiteiten. Vastenaktie bonus +50% in gevaar! Ondanks het enthousiasme van de vele vrijwilligers en parochianen zijn er ook grote zorgen. Het streven was om €50.000 in te zamelen. Van dat bedrag zijn we nog heel ver verwijderd. De verwachte opbrengst uit onze eigen acties was €33.500. Nu we nog geen 75% van onze verwachte opbrengst hebben gerealiseerd, dreigen we ook de bonus van 50% van de Vastenaktie mis te lopen. We hebben nog ruim €7500 nodig om de bonus van ongeveer €17.000, 00 toegekend te krijgen. De Caritassen en de werkgroep Vastenaktie zijn bezig om te zien hoe de bonus van de Vastenaktie toch binnengehaald kan worden. Nog €7500 inzamelen kan nog tot 1 oktober 2021. Help mee om de bonus van €17.000 voor Sibusiso te krijgen. Tot 1 oktober kunt U dus ook nog steeds geven aan de Vastenaktie als u mee wilt helpen om de bonus van €17.000 binnen te halen. Help de Caritassen en de werkgroepen Vastenaktie door zelf te doneren. Vanuit de Andreasparochie: NL52 RBRB 0791 2211 13 t.n.v PCI Oostburg. M.v.v. projectnummer: 401387 Vanuit de Elisabeth-parochie: NL66 RABO 0159 5271 04 t.n.v Elisabeth-parochie. M.v.v. projectnummer 401387 en mededeling inzake Vastenaktie. Vanuit Sterre der Zee: NL60 RABO 0172 4606 38 t.n.v. RK Caritas HMSD. M.v.v. projectnummer: 401387.