Regioblad februari 2021

8 - Regioblad MARIAVERERING IN ZUIDDORPE; HOE HET BEGON ‘Verhuizing’ van de grot naar het kerkhof Aanvankelijk was die Lourdesgrot voor iedereen toegankelijk. Omdat er teveel bedevaartgangers langs haar huis kwamen, verzocht mevrouw Onghenae aan de eigenaren van de Monnikenhof om in hun dreef een poort te mogen maken die toegang gaf tot haar tuin, zodat ze dan wat minder overlast zou hebben van de grote toestroom van Mariavereerders. Omdat dit niet lukte, stelde zij aan pastoor Genet (1869-1889) voor om, op haar kosten, opnieuw een Lourdesgrot te bouwen. Nu op het kerkhof naast de kerk. De Mariagrot op het kerkhof werd nog dat zelfde jaar (1876) aangelegd. Zuiddorpe had er toen dus twee: één in de tuin van de familie Ongenae en één op het kerkhof. Op 9 juli 1877 wijdde pastoor Genet de Lourdesgrot op het kerkhof in. Tijdens een plechtige en druk bezochte viering, plaatste hij op 6 juni 1880 een wit kruisbeeld bovenop de grot. In 1888 werd het heiligdom op het kerkhof nog verder uitgebreid met 7 kapelletjes ter ere van de Zeven Smarten van O.L. Vrouw en een achtste kapel waarin een beeld van Maria Mater Dolorosa staat. Renovatie van de Lourdesgrot op het kerkhof en de 8 kapelletjes De grot was met klimop begroeid en er bovenop stond een wit kruisbeeld. In een nis rechtsboven in de grot stond een kleine beeltenis van O.L. Vrouw. Voor de grot waren enkele houten knielbanken. Aan de voet van de grot zag je twee stenen engelen. In grote glaslantaarns op staanders konden kaarsen worden gebrand. Een klein beeldje van Bernadette Soubirous stond voor de grot. Een hekwerk sloot het heiligdom af. Op 14 augustus 1938 werd in Zuiddorpe het 150-jarig bestaan van de parochie herdacht. De parochianen schonken de kerk toen een altaar bij de Lourdesgrot. In 1982 is deze Lourdesgrot op het kerkhof afgebroken omdat ze in een bouwvallige staat verkeerde. Daarna is er op deze plek op het kerkhof een gedenkteken geplaatst in de vorm van een afgeplat trapezium. Dit gedenkteken is gemetseld van straatkeien. In de muur, waarop ook een steen is geplaatst uit de oude grot, staat in een kleine nis een nieuw beeld van O.L. Vrouw van Lourdes (ca. 40 cm). Voor het gedenkteken staat wederom een klein beeld van Bernadette (ca. 60 cm). De kapelletjes op het kerkhof van Zuiddorpe verkeerden in het begin van de jaren negentig, in slechte staat. Samen met de gemeente Axel heeft het kerkbestuur de kapelletjes in 1995 gerestaureerd. De bedevaart vanaf het begin van de vorige eeuw tot 1960 Op 5 juli 1904 werd door paus Pius X een volle aflaat verleend aan ieder die de Lourdesgrot en de kapellen op het kerkhof van Zuiddorpe bezocht en er zou bidden voor de uitbreiding van het katholieke geloof en voor de paus. De aflaat was te verdienen op een dag naar keuze tussen 1 mei tot de eerste zondag van oktober. Nu kwam de toestroom van bedevaartgangers echt op gang. De organisatie van de bedevaarten was grotendeels in handen van de broederschap O.L.V. van Lourdes, die op 8 december 1917 door pastoor Van Hoek werd opgericht. De bijdrage voor het lidmaatschap bedroeg een kwartje per jaar. Elke 11e februari werd een plechtige mis gevierd voor alle levende en overleden leden van deze broederschap. Dit was dus op de feestdag van O.L. Vrouw van Lourdes. (De eerste verschijning aan Bernadette was op 11-02-1858). Pastoor Van Hoek heeft in 1922 tevergeefs geprobeerd om een authentiek stuk steen van de grot te Lourdes in bezit te krijgen. Hij wilde die in de grot laten metselen. Later is er een steen ingemetseld waarvan de herkomst onbekend is. Deze steen is nog terug te vinden in het nieuwe gedenkteken dat op de plaats van de oude Lourdesgrot staat. Enkele bijzondere pelgrimagedagen Op zondag 31-05-1908 vierde de gehele wereld het gouden jubileum van de verschijningen te Lourdes (1858). Daar werd uitbundig bij stil gestaan in Zuiddorpe. Na een feestelijke eucharistieviering was er ’s middags een grote allegorische optocht, die van de rand van het dorp rondtrok over het dorpsplein naar de Molenhoek en weer terug en eindigde bij de grot op het kerkhof. De samenstelling van deze feeststoet was als volgt: harmonie, het vaandel van O.L.V. van Lourdes en andere vaandels, groepen (die taferelen uit de historie van Zuiddorpe en Axel uitbeeldden met Joost van Ghistele), religieuze groepen (met bijbelse taferelen en heiligenlevens, waaronder H.Sebastianus te paard, bruidjes en engelen). Het beeld van O.L. Vrouw van Lourdes, de harmonie en loopgroepen (die enkele historische en kerkelijke gebeurtenissen uitbeeldden waaronder de verschijning van O.L.V. van Lourdes aan Bernadette Soubirous), volgden. Na een korte toespraak was de plechtige Op 11 februari 1858 was de eerste verschijning van Maria aan Bernadette te Lourdes. De Mariaverering in Zuiddorpe is veel ouder dan het huidige kerkgebouw. De Maria Hemelvaart kerk is gebouwd in 1886. Dertig jaar eerder, in 1858 was de verschijning van Maria aan Bernadette in Lourdes. Net als in veel andere dorpen werd in Zuiddorpe (in 1876) een Lourdesgrot gebouwd. Deze werd gerealiseerd in de tuin, en op kosten van, de weduwe van burgemeester Onghenae. Rondom het Mariabeeld staat (in de streektaal van Lourdes) de tekst ‘Que soy era immaculada councepciou’ (ik ben de onbevlekte ontvangenis) . Zuiddorpe was vanaf toen ook een bedevaartplaats. Het Mariavaandel uit 1876 herinnert aan die tijd dat de Mariaverering te Zuiddorpe een aanvang nam.