Regioblad september 2020

Regioblad - 7 PINKSTERVUUR ESTAFETTE Op 1e Pinksterdag is in de Kathedraal in Breda een Pinksterestafette gestart, het Pinkstervuur ging langs alle parochies. Op 30 juli startte een groep fietsers vanuit het parochiebureau in Terneuzen om het Pinkstervuur op te halen in de basiliek in Hulst. Ze werden daar ontvangen met koffie/thee. Pastor Katrien van de Wiele vertelde over de collage met vlammetjes waarin de parochianen van Hulst hadden opgeschreven wat het geloof voor hun betekende, daarna werd het vuur plechtig overgedragen. Vervolgens werd de geloofsbrief voorgelezen. Samen het Onze Vader gebeden en het was weer tijd om op de fiets te stappen, nu vergezeld van enkele parochianen van de H. Maria ter Zee parochie werd het vuur naar Terneuzen gebracht. Na overhandiging en het plaatsen van het vuur in de kerk volgde een gebedsmoment met de zegen van kapelaan Jochem van Velthoven en werden we versterkt met koffie/thee en een krentenbol. Op zondag 2 augustus was er een geloofsgesprek onder leiding van pastoor Wiel Wiertz en vicaris generaal pater Marc Lindeijer en daaruit is onze geloofsbrief voor de H. Andreas parochie voortgekomen, het vuur werd overgedragen aan parochianen van de H. Andreas parochie en kon zo verder op reis. Lilian van den Bosch DAAN BOONMAN STOPT MET PAROCHIEBESTUUR Op 1 juni j.l. heeft Daan Boonman een streep gezet onder zijn lidmaatschap van het bestuur van de Elisabeth-Parochie. In de 8 jaar dat Daan zitting heeft gehad in het parochiebestuur heeft hij zich voornamelijk bezig gehouden met allerhande bouwkundige zaken. In 2012 trad Daan Boonman toe tot het bestuur van de Elisabeth-Parochie. Hij volgde Hans Hemelaar op die zich tot dan toe had ingezet voor allerhande bouwkundige zaken. Logisch dat ook Daan zich met deze werkzaamheden bezighield. Per slot van rekening had hij jaren gewerkt aan de watervoorziening in ontwikkelingslanden. In 1984 was Daan naar Terneuzen gekomen en hij nam al snel zitting in het schoolbestuur, de commissie van PKC noord. Opvallend daarbij was wel, dat hij in al deze bestuursfuncties Carel van Waes als medebestuurslid had. In de jaren dat Daan deel uitmaakte van het parochiebestuur heeft hij heel wat tijd geïnvesteerd in deze functie. Allereerst was daar het sluiten en verkopen van zes kerken. Terwijl ook het RPC in Sluiskil moest worden afgestoten. Inmiddels was men in de commissie vernieuwing al volop bezig met het maken van plannen tot het aanpassen en uitbreiden van de bijgebouwen bij de kerk in Terneuzen. Toen de beslissing om tot de daadwerkelijke verbouwing over te gaan éénmaal genomen was kwamen er handenvol werk op Daan af. Hij was er een half jaar lang ruim drie dagen per week mee bezig. Contacten met architecten, het aantrekken van aannemers, het maken van een begroting van e 300.000,- die overigens nauwelijks overschreden werd ( e 1000,-.) Overleggen met werkgroepen, bisdom, bestuur en pastores hoorden er natuurlijk ook bij. Niet onbelangrijk was, dat in het weekend de diensten normaal moesten doorgaan. Dus dat was elke week weer een forse schoonmaakoperatie waar 25 vrijwilligers mee bezig waren. Toen de verbouwing in Terneuzen was afgerond was er weer volop werk aan dringende zaken die aan de kerken in Philippine en Zuiddorpe moesten worden uitgevoerd. En inmiddels zijn ook deze werkzaamheden tot volle tevredenheid afgerond. En hoewel Daan teruggetreden is uit het bestuur blijft hij als vrijwilliger nog volop meewerken en -denken. Zo is hij nu al volop bezig mogelijkheden te bedenken om met life-stream aan de slag te gaan, zodat de mensen thuis kunnen volgen wat er in de kerk gebeurt. Daan wenst het parochiebestuur en het team veel wijsheid voor de toekomst.