Regioblad september 2020

15 - Regioblad Parochiekern zuid-west Secretaris, Kennedystraat 6, 4551 TW Sas van Gent T. 0115-461001 E. freddyjanssens@zeelandnet.nl KAPELLETJES OP DE BEGRAAFPLAATS VAN ZUIDDORPE Zoals u misschien al hebt gezien zijn de kapelletjes op de begraafplaats van Zuiddorpe aan een opknapbeurt toe, aan een soort “grote kuis” Er liggen veel bladeren en de beelden en het plexiglas zijn vies en smoezelig. Els van de Vijver die de scepter zwaait over de schoonmaakploeg van de kerk zal een groepje mensen bij elkaar zoeken. Het is de bedoeling dat deze klus geklaard is vóór Allerzielen. Als bestuur van de PKC Zuid-Oost zijn blij met al deze vrijwilligers. Hartelijk dank. IN MEMORIAM ALFRED BETERAMS Op 30 juli 2020 hebben we in de kerk in Zuiddorpe afscheid genomen van een bijzondere vrijwilliger en een warm mens. We staan graag even stil bij de betekenis van Alfred voor de parochie. Alfred geloofde in God, maar hij geloofde ook in mensen. Nooit liet hij iemand in de steek. Als iemand in de parochie support en hulp nodig had, nam hij hem bij de hand en zorgde er voor dat die weer in zichzelf kon gaan geloven. Samen zorgde hij en Etiënne voor alle klusjes die ze in het kerkgebouw tegenkwamen. Eerst in de kerk van Axel en toen deze moest sluiten, gingen ze samen werken in de kerk van Zuiddorpe.Toen zijn maatje onverwacht stierf, werd Joseph Asselman zijn rechterhand. Ook deze twee waren een goede match. Dat kwam vast omdat Alfred de gave bezat om te kunnen werken met verschillende mensen waarbij hij iedereen in zijn waarde liet. En wat een werk is er in die jaren verzet. Overal waar je kijkt in de kerk zie je de sporen van Alfred. De vloerplanken in de koffiehoek lieten ze zakken, wat een werk. Om er voor te zorgen dat het grote koor Jubilate Deo meer plaats kreeg voor zijn 32 zangers en zangeressen, maakte hij een podium over de altaartrappen. De stoelen konden blijven staan, iedereen was gelukkig. Tijdens de grote schoonmaak na het schilderen van de kerk ging Alfred op onderzoek uit. Geen kast ontsnapte aan zijn aandacht. En zo kwam het dat hij een houten kruis vond. Na goed zoeken op internet kwam hij tot de ontdekking dat dit kruis in vroeger tijd een plekje had op de preekstoel. Hij rustte niet voor het weer op zijn oude plekje terugstond. Ergens in een kast, helemaal onder vuil en stof, vond hij iets wat leek op een boek. Hij kwam hiermee naar ons bestuur. “het is vast niks, maar toch even kijken” Na een grondige schoonmaak kwam er een prachtig boek tevoorschijn met Gregoriaanse liederen en vaste gezangen. Hij was trots te zien dat dit boek een vaste plek kreeg in een van onze vitrinekasten achter in de kerk. Was er een lamp kapot; gewoon even Alfred bellen. Ook de dakgoten hield hij in de gaten. Zo vaak vertelden wij Alfred dat we hem echt niet konden missen. Hij grijnsde dan heel even en wuifde de complimentjes gauw weg. Alfred was een kundig, maar zeer bescheiden mens. Toen hij onderscheiden werd met de Elisabethpenning was hij toch wel trots, maar op een bescheiden manier. Voor ons als bestuur van de PKC Zuid- Oost was hij een waardevolle kracht, een gouden man. En nu moeten we hem missen: niet alleen de goede klusjesman, maar zeker de mens die hij was. Alfred, hartelijk dank namens de PKC Zuid-Oost voor alles wat je voor de kerk en de mensen deed. Alfred, à Dieu ALLERZIELEN 2020 Afscheid nemen doet pijn, heel veel pijn. We geven onze geliefde uit handen, we kunnen niets meer, Het enige wat we nog kunnen doen is er voor zorgen dat de laatste rustplaats mooi is en goed. Dat kan een graf zijn met een mooie steen en bloemen, Het kan ook een mooie stille strooiplek zijn op een begraafplaats, Een plekje waar je in de stilte van je hart nog eens aan je geliefde kunt denken Een plekje waar we kunnen bidden : Tot U Heer is ons hart gericht. Hier zijn wij, open voor Uw licht. Geeft Gij ons kracht om door te gaan.