Regioblad september 2020

Regioblad - 13 Romeinen een castellum (fort). Zoals vele andere plaatsen in Zeeland werd Aardenburg na 275 geteisterd door vele overstromingen. In de loop van de middeleeuwen leefde Aardenburg op door scheepsvaart, visvangst, vlascultuur en wolhandel, vooral met Engeland. In de 13de eeuw werd er een aan Maria gewijde kerk gebouwd die lang een trekpleister voor bedevaartgangers is geweest vanwege het miraculeuze beeld van Maria met de Inktpot. De legende In de nacht, voordat een weversknecht onschuldig ter dood zou worden gebracht, verscheen hem in een visioen Jezus samen met Maria en enige engelen. Jezus zat als kind op de arm van Maria en in haar andere hand hield ze een inktpot vast en Jezus schreef op haar verzoek een paar woordjes op een perkament. Vervolgens rolde Hij het op en zei aan de weversknecht dat hij dit de volgende aan de baljuw moest geven. Wat erop stond, weet tot de dag van vandaag niemand, maar de terechtstelling ging in ieder geval niet door. De stad kreeg vele voorrechten vanwege de verering van Onze Lieve Vrouw met de Inktpot. De Mariakerk werd in 1296 door paus Bonifatius VIII verheven tot kapittelkerk. In de Pinksterweek vonden officiële bedevaarten plaats. Een bonte menigte kwam als pelgrim naar Aardenburg: de Franse koning Philips de Schone, de Vlaamse graaf Gwijde van Dampiere, Edward I en Edward III van Engeland, Philips de Goede, Karel de Stoute en Edward IV. In de reformatie verhuist het beeld naar Brugge en kreeg daar een plaats in een nis van het stadhuis. De Mariakerk werd tussen 1625-1626 tot de grond toe afgebroken. In 1851 werd de huidige kerk gebouwd. Na de Tweede Wereldoorlog werden er glas-in- loodramen geplaatst in het koor met onder andere het visioen in de kerk en het bezoek van de Engelse koning Edward IV. De bedevaarttraditie is sinds een tiental jaar weer opgepakt. In de ‘heilige weke van Sinksen’ (de week na Pinksteren) wordt op woensdag de traditionele bedevaartviering gehouden. De viering kon dit jaar door de coronamaatregelen niet doorgaan. Maar met het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming, de patrones van de geloofsgemeenschap en kerk van Aardenburg stond Maria weer centraal. Sinds enkele jaren wordt er dan een openluchtmis gehouden op het kerkplein voor de kerk die goed gezocht wordt. Jammer was dat tijdens de opbouw zaterdagnamiddag het flink begon te regenen. De viering is toen in de kerk gehouden. Celebrant was pater Verbraeken sma en medewerking verleenden organist Benny Lampo en de cantors Veronique van Rie en Marc Moens. Sinds 2012 organiseert de werkgroep Aardenburg-Bedevaartstad een fietstocht langs kapelletjes met de toepasselijke naam ‘wat kapelletjes vertellen’. Voorgaande jaren werd er in één of twee grote groepen gefietst met een gids door het Vlaamse land langs kerken, kapelletjes en bezienswaardigheden rond Maria. Daar de coronamaatregelen was er dit jaar een aangepaste fietstocht rond Aardenburg. Met een routebeschrijving hebben zo’n 75 fietsers de 32 kilometer lange tocht afgelegd. De route voerde langs plekken waar Onze Lieve Vrouw van Aardenburg staat afgebeeld. Verder langs plaatsen die van belang waren bij de middeleeuwse bedevaarten: de locatie waar de grote Mariakerk stond en ook naar het verdronken dorp Hannekenswerve met de bijzonder Sint Nicolaaskerk, waar processies naar toegingen vanuit Aardenburg in de ‘heilige weke van Sinksen’. Op verschillende locaties werd uitleg gegeven met foto’s en teksten of een verteller gaf uitleg Het is een bijzondere tocht geworden, met veel historische wetenswaardigheden.