Regioblad juni 2020

6 - Regioblad IN MEMORIAM: PETER VAN HEERBEEK Peter werd geboren in Goirle, als oudste van zes kinderen. Op twaalfjarige leeftijd trok hij in bij de Fraters van Stanislaus Kosta. Daarna bereidde hij zich in Tilburg voor op zijn professie. In het klooster bleek zijn talent voor het onderwijs. In 1958 kreeg hij zijn eerste eigen klas met 48 kinderen. Hij werkte op scholen in Tilburg, Den Haag en Utrecht. In 1968 besloot hij uit het klooster te treden. Enkele jaren later trouwde hij met Nelly Goutier. Ze krijgen vier kinderen: Rieko, Pieter, Lydian en Stan. Peter trok graag met zijn gezin de natuur in, te voet of op de fiets, door weer en wind. Ook was hij lange tijd koster. Tot zijn pensioen werkte hij met veel plezier als leraar biologie en economie. Hij gaf ook les op de avondschool en bleef zelf altijd studeren. Tot ver na zijn pensionering was hij betrokken bij de coördinatie en het afnemen van staatsexamens. In 2013 overleed zijn lieve vrouw Nelly. Door omstandigheden kon zij niet met Peter meegaan naar Zeeland. In 2011 vierden ze in Sluiskil hun veertigjarig huwelijk, omringd door de vriendenkring die Peter hier had opgebouwd. In december 1999 verhuisde Peter naar Sluiskil. Iedere stap die de parochie zette heeft hij van dichtbij gezien. Van 2001 tot 2013 was hij respectievelijk vice-voorzitter van het kerkbestuur en voorzitter van de parochiecommissie van Sluiskil. Hij was betrokken bij de fusering van de Interparochiële Vereniging tot de Elisabeth-parochie in 2003 en bij de vele vormen van overleg na de fusie, zoals de projectgroep van Kerk kan Anders en de Parochievergadering. Na het sluiten van zes kerken ontstonden begin 2013 drie parochiekerncommissies. Peter werd voorzitter van PKC Zuidwest. Vorig jaar droeg hij de voorzittershamer over. Naast het bestuurlijk werk was hij actief op menig ander kerkelijk terrein. Vanaf 2001 was hij lid van de werkgroep liturgie. Zestien jaar lang werkte hij op de RK begraafplaats van Sluiskil. Ook was hij koster, lector en acoliet, zong in het gemengd koor, bezocht kinderen op de basisschool, of leidde hen rond in de kerk. Samen met Zr. Wivina zorgde hij voor het Regioblad. Ook was hij zeer betrokken bij diaconie, Vastenactie, Kerkbalans, oecumene, catechese met volwassenen en pastorale school ‘De Linkeroever’. Een bijzondere plek in zijn activiteiten heeft Stichting Kerk en Vluchteling Zeeuws-Vlaanderen. Peter was lid van het bestuur sinds de oprichting in 2005. Vanuit Kerk en Vluchteling organiseerde hij taalonderwijs voor vluchtelingen. Hij was initiatiefnemer en medeoprichter van de vrijwilligersgroep ‘Nederlandse lessen aan personen met een migratieachtergrond’. Tot 2014 heeft hij de administratie en coördinatie voor deze groep verzorgd. Tot eind 2019 gaf hij met veel plezier taalles. Achttien verschillende nationaliteiten in één groep waren geen uitzondering. Een uitgebreid verslag hierover is te vinden op de website van de parochie en van Kerk en Vluchteling (www.stichtingkenv.nl) . Naast het vele parochiewerk nam Peter ook steeds meer taken op zich bij de KBO, waar hij in 2002 lid van werd. In 2011 werd hij voorzitter van de KBO- afdeling Sluiskil en in 2017 voorzitter van de Kring Groot-Terneuzen. Als Kringvoorzitter was hij tevens lid van het Algemeen Bestuur van KBO Zeeland. Ook daar was niets hem teveel. Zijngroteverdienstebleefnietonopgemerkt en onder meer vanuit parochie- kerncommissie Zuidwest werd vorig jaar de voordracht voor een koninklijke onderscheiding in gang gezet. Op 24 april jl. werd Peter door de burgemeester gebeld met het bericht dat hij is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Vanwege corona zal de uitreiking van het lintje later plaatsvinden. Peter was verrast en blij met dit teken van waardering. Ton en Anne Mieke Bendijk en Freddy Janssens bezochten hem die dag met een mooie bos bloemen. Met Peter kwam er een gedreven en empathische man in ons midden, behulpzaam voor iedereen, zonder onderscheid. Er kwam ook een belezen man in ons midden, die altijd zocht naar inzicht, naar waarheid, zeker op het vlak van kerk en geloof. Hij deelde die zoektocht met ons, bijvoorbeeld door vergaderingen te openen met een korte inleiding. Hij wist dat godsdienst leven kan brengen en liefde, vrede en vrijheid, maar hij wist ook dat godsdienst mensen kan verdelen en klein en bang kan maken. Op heel veel manieren heeft hij werk gemaakt van zijn geloof. Door hem werden mensen gelukkiger, sterker. Bij Peters uitvaart op 13 juni las Rieko het evangelie over de Barmhartige Samaritaan (Luc.10,25-37). Daarin vertelt Jezus dat je naaste wordt door wat je doet voor een ander: door de nood te willen zien, de vraag te horen, te helpen. Peter heeft vele mensen geholpen, hij had zijn naaste lief. Wij verliezen een bijzondere, zachtaardige en inspirerende man, een lieve naaste. We mogen er op vertrouwen dat hij nu deel heeft aan het eeuwige leven. Lieve Peter, we missen je! Marjan Dieleman-Fopma Met diepe ontroering ontvingen we het bericht dat Peter van Heerbeek op 8 juni thuis is overleden. Een lieve, bewogen mens, kritisch, nooit uitgedacht, nooit uitgeleerd, uitgelezen. Denker en doener, met een niet te blussen hartstocht voor een wereld waarin iedereen -iedereen- tot zijn of haar recht kan komen.