Regioblad juni 2020

15 - Regioblad DODENHERDENKING 4 MEI 2020 Wij kregen als kerken in Axel het bericht dat de dodenherdenking zoals wij ze kennen niet kon doorgaan in verband met het coronavirus. Aan ons werd gevraagd om een krans te leggen in stilte, zonder muziek, zonder publiek en zonder anderen. Dat hebben wij gedaan; dominee Overweg van de GKV, dominee Verlinde van de PKN, kapelaan van Velthoven van de RK kerk en voorganger Joa Ephraim van Capitol. We hebben stil gestaan bij het offer dat de veelal jonge Poolse soldaten voor onze vrijheid hebben gebracht. We hebben ook voor hen gebeden. Al bij al een hele sobere, maar mooie plechtigheid. Dag jongens uit Polen Dag jongens van ver weg, uit het verre Polen. Gekomen om ons te bevrijden van het Duitse juk. Jullie hoofd vol toekomst, Jullie hart vol liefde voor thuis, voor je liefste, voor je ouders. Ouders en geliefden die wachtten op jullie terugkeer, met angst en beven, maar jullie kwamen niet. Jullie bleven hier, kostbaar bloed vergoten, en rusten nu in Axelse bodem. Voor eeuwig onze dank voor jullie offer, het grootste offer ooit; jullie dromen, jullie toekomst, jullie jonge leven. Dag jongens uit Polen Czesc chtopaki z polski Gedicht van Rita Pollet Parochiekern zuid-oost Secretaris Rita Pollet, Aendijkestraat 28, 4571 TD Axel T. 0115-563102 E. rita.pollet@zeelandnet.nl DOE WAT JE MOET DOEN, OOK IN CORONATIJD! Kaarsen opsteken, collectebussen verzamelen en haagbeuken planten; doe wat je moet doen dus, ook in coronatijd. De kerken bleven dicht, vieringen moest je volgen op TV. Op verschillende plaatsen kon je een kaarsje opsteken. Ook in de Mariakapel in Westdorpe kon dat. Deze plek werd redelijk goed bezocht gedurende de weken rond Pasen. Velen voelden zich geroepen om hier een kaars(je) aan te steken in deze moeilijke tijden. Vrijwilligers zorgden voor een warme ontvangst. Naast een moment voor gebed en stilte, kon je ook een donatie geven voor de vastenactie. De collectebus voor de vastenactie kwam hier redelijk goed uit de verf. Opbrengst € 40,- en ook de collectebus in het winkeltje is Sas bracht € 40,- op. Gerekend dat door corona, ieder in thuisquarantaine zat, waren dit mooie opbrengsten. Op het kerkhof, naast de kerk, werd dit voorjaar ongeveer 200 meter verdorde conifeer vervangen door een mooie haagbeuk. Reken dat dit veel werk was en dat je als vrijwillige tuinman dan ook nog de afstand van 1,5m in acht moet houden, maakt het hele tuinwerk nog moeilijker, chapeau! doen dus, ook in coronatijd. De kerken bleven dicht, vierin een kaarsje opsteken. Ook in goed bezocht gedurende de kaars(je) aan te steken in dez ontvangst. Naast een moment voor gebe De collectebus voor de vaste ook de collectebus in het win thuisquarantaine zat, waren d Op het kerkhof, naa t de kerk vervangen door een mooie ha tuinman dan ook nog de afsta moeilij er, chapeau!