Regioblad juni 2020

Regioblad - 11 THADDY BERICHT ONS VANUIT OOSTERBEEK, WAAR HIJ TEGENWOORDIG WOONT De wereld is in de loop van luttele weken bijna onherkenbaar veranderd! Een onzichtbaar, besmettelijk ‘beestje’ dat ‘overvliegt’ van de een op de ander. De media staan bol van het nieuws over Covid-19. Het Corona virus kent geen aanziens des persoons. Ook 2 mede-broeders Millhillers in Ierland en Engeland zijn inmiddels aan het virus bezweken. Zorgen om mensen die je dierbaar zijn, nemen plotsklaps een flink deel van je leven in beslag. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes: acties van mensen die zich – ondanks het risico – blijven inzetten voor de zorg van anderen, mensen in het onderwijs die via internet hun best doen om het leerproces zo goed mogelijk door te laten gaan, ouders met jonge kinderen die zich in allerlei bochten moeten wringen om hun gezin zo goed mogelijk draaiend te houden. Hoe fijn is het dan om premier Rutte te horen zeggen: “Let wat op elkaar; en does lief!” Bij ons is de crisis groot, maar niet te vergelijken met de situatie in landen als India. Daar kent men voor de gewone mensen nauwelijks of geen sociale voorzieningen of toegang tot medische zorg. Hoe onderhoud jij je gezin als je van de een op de andere dag je werk verliest en daarmee ook je inkomen? India is sinds eind maart ‘op slot’. Miljoenen mensen zijn op slag werkeloos en daardoor brodeloos. Ze zijn gedwongen om terug te keren naar ‘huis’, naar hun geboorteregio en familie. Lange- afstand-bussen gaan niet meer. Dus blijft er geen andere weg dan te voet, honderden kilometers. Bij de grens van hun deelstaat horen ze vaak dat de grensovergang is afgesloten! Ik leef bijzonder mee, met de mensen uit Nagwa in Varanasi, waar ik samen met collega Frans Baartmans, een aantal jaren heb gewerkt bij de Dalits (= kastenlozen). Zij hebben geen reserves en zijn totaal aangewezen op wat ze krijgen van liefdadigheid. In een telefoongesprek met Zr Jolly van de Fatima Zusters in Assam hoorde ik dat het Covid-19 rampzalig is voor de families van deze jonge vrouwen. Ze zijn al arm, maar de ‘lock down’ waardoor iedereen thuis moet blijven, zorgt voor acute noodsituaties. Het Grihini Girls project staat onder zware financiele druk. Ik beveel het daarom graag bij jullie aan. Thaddy Na ruim 30 jaren in het buitenland, vindt Thaddy per 01 juni een fijne plek om te werken aan ‘de overkant’ in de parochies Pater Damiaan (Zuid Beveland) en H.Maria (Walcheren) waar hij zijn ervaring als missionaris ook kan inzetten. Op 05 juli om 11.00u is de eucharistieviering in de Maria Magdalena kerk te Goes. Omdat Thaddy nu in ‘buurtparochies werkt, sluiten we de cyclus van het plaatsen van brieven aan de vrienden in de Elisabethparochie af. Bijdragen voor het project van de Grihini Girls in Assam, India sturen naar: NL 52 INGB 0001 0669 57, Missieprocuur van Mill Hill, Oosterbeek, ovv Thaddy-GG. Thaddy zal binnenkort in Walcheren gaan wonen. Hij is bereikbaar op mobiel: 06.26276050. e-mail: thaddeusmhm@gmail.com GEZINSDAG AAN ZEE OP 11 JULI! Op zaterdag 11 juli van 10.00-13.00 is er een gezinsdag in de strandkerk in Cadzand-Bad. Het wordt een dagje weg mét inhoud. Dennis en Sascha Peters spreken over het onderwerp Communicatie. Is het een middel om elkaar te leren kennen en begrijpen? Of toch een bron van frustratie en spanning? Wat je ervaring ook is, het is goed om stil te staan bij dit belangrijke aspect in je gezinsleven. Tijdens de inleiding is er een programma voor de kinderen. Het programma ziet er globaal als volgt uit: ontvangst, lezing door Dennis en Sascha, uitwisseling, eucharistieviering en lunch. In de middag kan ieder er nog een heerlijk dagje strand en duinen van maken! Vanwege corona zijn er een paar maatregelen. Voor info en opgave: www.gezinengeloof.nl/gezinsdag. Deze gezinsdag is een initatief van het Sint Franciscuscentrum en de parochies van Zeeuws-Vlaanderen.