Regioblad februari 2020

10 - Regioblad HONGERDOEK TERNEUZEN DE LEVENSKRING (KAMEROEN 1988) Het kernthema van dit hongerdoek is het Onze Vader. Het gaat over verbindingen tussen mensen. Langs de randen van de hongerdoek verbeelden de maskers de voorouders van de mensen. Zij kijken nog iedere dag mee naar het dagelijks leven van hun families. Iedereen mag aan tafel. Iedereen mag mee dansen. In het Sibusiso project gaat het er ook om dat mensen met elkaar verbonden worden: speciaal de gehandicapte kinderen. Ook zij verdienen een plaats aan tafel en een plek op de dansvloer. Vastenactie ACTIVITEITENLIJST VASTENAKTIE 2020 Datum Plaats Activiteit 11 februari t/m 1 april, maar niet van 25 t/m 27 februari Sas van Gent Verkoop tweedehandskleding in de winkel aan de Wilhelminalaan 7 naast kapsalon Cappaert en tegenover Albert Heijn. Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag 10.00-12.00 en 13.30-16.30; zaterdag: 10.00-14.00u 11 februari t/m 10 april Westdorpe kapel, Sas van Gent Vasten-kledingwinkel. Kerken Philippine, Terneuzen en Zuiddorpe Inleverpunten Vastenzakjes of andere bijdragen gedurende de openingen. Kapel Westdorpe alleen in de Goede Week 29 februari Hoofdplaat Start van verkoop kunstwerk per opbod om 17.00 uur in het Dorpshuis en daarna in maart bij elke weekendviering op een andere plaats voor en na de viering Week 13 en 14 Groede Meerstromenschool: verkoop Paaseitjes 10 maart t/m 6 april Terneuzen Brocanterie na de zondagviering 1 maart t/m 10 april Zuiddorpe Koffiestop met cake op zondag 1 maart t/m 10 april Terneuzen en Philippine Jamverkoop op zondag 1 maart t/m 10 april Terneuzen Iconenverkoop op zondag 1 maart t/m 31 maart Axel, Sas van Gent en Hulst Bij Albert Heijn statiegeldbonnen inleveren voor de Vastenactie 1 maart Weekendviering Philippine, Terneuzen en Zuiddorpe Startviering met collecte 8, 15, 22 en 29 maart Emmauskerk Enveloppen trekken HONGERDOEK ZUIDDORPE GOD ONDER ONS (TOGO 2011) Aan de basis van dit hongerdoek liggen de werken van barmhartigheid. De werken van barmhartigheid zoals Matteüs die in zijn evangelie heeft beschreven. In verband met Sibusiso is dan vooral het bezoeken en verzorgen van zieken van belang. De kinderen in Tanzania die vaak meervoudig gehandicapt zijn, krijgen door Sibusiso de zorg - en dus de kansen - om weer mee te kunnen doen in de samenleving. Bovenaan in het midden van dit doek onder de witte vredesduif zien we hoe een zieke liggend op een bed liefdevol wordt verpleegd. HONGERDOEK PHILIPPINE WERELDGEZICHTEN (GHANA 2002) Maar liefst 36 gezichten staan er op dit hongerdoek. 36 verschillende mensen. Droevige gezichten. Blije gezichten. Verwachtingsvolle gezichten. Mensen verbonden in wereldgezichten. Op het linker paneel, bovenste rij en het rechter gezicht vinden we een link naar Sibusiso. Op dat gezicht zijn de contouren van eenmens getekend. Dit verwijst naar de opvatting dat mensen belangrijk zijn voor mensen. Een mens is fundamenteel een sociaal wezen. Zonder anderen vereenzaamt de mens. Daarom stelt Sibusiso alles in het werk om gehandicapte kinderen in Tanzania weer een plek in de gemeenschap te geven.