Regioblad december 2020

6 - Regioblad BESTE PAROCHIANEN, BESTE MENSEN, Noodgedwongen groet ik u allen hartelijk vanuit mijn woon- en leefomgeving. Een heupoperatie is er de oorzaak van dat ik even niet actief kan zijn. Ik hoop van harte dat het goed mag gaan met uzelf en met allen om u heen. Ik weet dat ook in de afgelopen weken niets stil heeft gestaan. Er zijn mensen gestorven. Mensen ziek geworden. Er is ook maatschappelijk van alles aan de hand en in Amerika werd in de persoon van Joe Biden een nieuwe president gekozen. Er is van alles gebeurd, zoals dat steeds en steeds weer gebeurt. We leven met zijn allen in een moeilijke en beperkende tijd. Jongeren kunnen niet veel. Ouderen ook niet. En daar komt voor velen de angst nog bij. Gelukkig zitten we allemaal in dezelfde schuit, wereldwijd. Iedereen heeft ermee te maken. Hoe lang het nog duurt? De vraag of dit de beperkingen zijn of dat er nog weer andere zullen komen? Wat kunnen wij als Kerk doen en betekenen? Lieve mensen, gelukkig is de Kerk ook een constante. En mag en kan ze dat zijn. We komen samen in onze ontmoetingen met de Heer, we kunnen maar met weinigen samenkomen, maar we komen samen. Misschien mag ik, waartoe ik eerder ook al opriep, maar waartoe zeker ook nu in deze laatste periode van het jaar opgeroepen mag en kan worden, u, jou, ertoe uitnodigen heel klein en bescheiden jouw van harte ‘op anderen betrokken zijn’, zichtbaar te maken en woorden te geven. Ik denk dan aan een telefoontje, een kaartje, een tekening, een appje, een mailtje en wie weet wat er nog meer zou kunnen. Zo’n klein gebaar is fijn voor de ontvanger, maar ook voor de ‘zender’. Het maakt ons met elkaar ook sterker! Beste allemaal, nog vier weken zeker sta ik aan de zijlijn. Met de hoop en de verwachting dat ik daarna voldoende mag zijn hersteld. Ik weet dat onze parochies en wij allen in de goede handen zijn! Met een hartelijke groet, pastoor Wiel Wiertz KRONIEK VAN DE ELISABETH PAROCHIE OVERLEDEN: Zuiddorpe 16-09-2020 Petronella Philomena Josepha de Potter w.v. Laurent Megroot 86 jr. 31-10-2020 Joseph Michiels w.v. Maria Theresia Ferket 97 jr Terneuzen 21-09-2020 Rosalia Melanie Mattens ongehuwd 84 jr. 11-10-2020 Gijsberdina Nicolasina Cornelia van Vugt partner van Peter Vanhijfte 61 jr. 04-11-2020 Maria Theresia Louisa Schelstraete w.v. Charles Marie Rommens 91 jr. 14-11-2020 Mevrouw Adriana Catharina (Adrie) Vermunt w.v. Herman Geilleit 93 jr. Sas van Gent 7-10-2020 Theodorus Neve w.v. Emmy Verdonck 92 jr. DOPEN: Philippine: 13-09-2020 Elay Elias Duncan Jongmans zoon van Lisa Jongmans-Hanisch en Ricardo Jongmans 13-09-2020 Flynn Adri van den Berge zoon van Vanessa van Nuffel en Danny van den Berge 22 -11-2020 Xavy Jaycee Fleur De Schepper oon van Lindsey Hellenbrand en Robin De Schepper Zuiddorpe: 10-10-2020 Reggiano King Valencia zoon van Gianelly Martinus- Valencia en Richenel Rafael Valencia MORGENGEBED IN CORONATIJD Bladerend in een oud missaaltje van de Nationale Lourdes Bedevaart uit het begin van de jaren 70, viel mijn oog op een morgengebed dat niets aan kracht heeft ingeboet en heel passend is tijdens deze coronatijd. God, wij vragen uw zegen over de komende dag, Want Gij zijt de Heer van al wat leeft, Help ons deze dag door te brengen zoals Gij het van ons verlangt. Houd in ons de hoop levend op een betere wereld en geef ons de kracht Om er ook vandaag aan te werken. Niet in zelfzucht, maar met aandacht voor het welzijn van onze medemens. Zegen allen die Gij vandaag op onze weg plaatst, Help ons in al deze mensen iets van U te herkennen. Blijf ook dicht bij allen voor wie deze dag een dag wordt van zorg en lijden en tegenspoed. Laat hen de moed niet verliezen, bewaar in hen het geloof: Het geloof in de mensen en het geloof in U Want voor allen wilt Gij een Vader zijn, Zoals Gij het zijt voor Jezus Christus onze Heer. Amen.