Regioblad december 2020

Regioblad - 5 28 december Heilige onnozele kinderen Onschuldig lijden 1 Joh 1, 5 – 2, 2 ; Ps 124 ; Mt 2, 13-18 Het is niet gemakkelijk een goede verklaring te geven voor het lijden, en nog minder voor het lijden van onschuldigen. Het lijden is vaak schokkend en schijnbaar nutteloos. Het lijden krijgt een nieuwe betekenis, door Jezus’ lijden. Het kruis, pijn en lijden, was het werktuig dat Jezus gebruikte om ons te redden. Het lijden is een mysterie, wat alleen begrepen kan worden in verbinding met Jezus. 1 januari Heilige Maria, Moeder van God Moeder van God en onze Moeder Num 6, 22-27 ; Ps 67 ; Gal 4, 4-7 ; Lc 2, 16-21 Wij hebben Maria vaak beschouwd met het Kind in haar armen. Vandaag vieren wij het Moederschap van Maria. Vandaag loven en danken wij God de Vader, omdat Maria Zijn Enige Zoon in haar schoot ontvangen heeft. Op het kruis gaf Jezus aan iedere mens Maria tot Moeder. Vandaag kunnen wij ons afvragen of wij haar, net als de apostel Johannes, in ons leven opgenomen hebben. Laten we haar vandaag eren en vreugde schenken door te bidden: Heilige Maria, moeder van God, bid voor ons. 3 januari Openbaring van de Heer De drie koningen aanbidden het Kind Jes 60, 1-6 ; Ps 72 ; Ef 3, 2-3a.5-6 ; Mt 2, 1-12 Vandaag viert de Kerk de Openbaring van de Heer aan de hele wereld. De Wijzen uit het Oosten, vertegenwoordigen alle rassen, talen en naties. Zij zijn, geroepen door God, op weg gegaan om Jezus te aanbidden. Het feest van Epifanie - Openbaring van de Heer - brengt alle christenen over de hele wereld ertoe, deel te hebben aan de doeleinden en inspanningen van de Kerk die bidt en werkt, opdat heel de wereld, zo groot als deze is, zou binnengaan in het volk van God, het lichaam van Christus en de tempel van de Heilige Geest. 10 januari Doop van de Heer De Heer is gedoopt, ons doopsel Keuzelezingen Op het feest van de Doop van de Heer herdenken wij het doopsel van Jezus door Johannes de Doper in het water van de rivier de Jordaan. Jezus wilde gedoopt worden, omdat Hij met zijn nederigheid wil verkondigen wat voor ons noodzakelijk is – Jezus doet het ons voor. Weet u nog wanneer u gedoopt bent? Laten we vandaag in ons gebed God danken voor dit geschenk wat wij ontvangen hebben en blij zijn voor zoveel goeds dat God ons geeft. 17 januari 2de zondag door het jaar Zuiverheid en christelijk leven 1 Sam 3, 3b-10.19 ; Ps 40 ; 1 Kor 6, 13c-15a.17-20 ; Joh 1, 35-42 Nu de kersttijd voorbij is, gaan wij in deze tijd door het jaar het openbare leven van Jezus beschouwen. Vanaf het begin van zijn zending zien we hoe Jezus zijn apostelen uitzoekt en hen roept om Hem te dienen. Het evangelie spreekt over de ontmoeting van Jezus met de eerste drie leerlingen, Petrus, Jakobus en Johannes. Jezus volgen betekent nu, net als toen, Hem ons hart geven. En met de woorden van Paulus; Eert dan God met uw lichaam, als tempel van de Heilige Geest. 24 januari 3de zondag door het jaar Onthechting om Christus te volgen Jona 3, 1-5.10 ; Ps 25 ; 1 Kor 7, 29-31 ; Mc 1, 14-20 Vandaag horen we hoe Jezus vier van zijn leerlingen roept: Petrus, Andreas, Jakobus en Johannes. Deze vier, vissers van beroep, waren aan het werk, netten uitwerpend of reparerend, toen Jezus voorbij kwam en hen riep. ‘ Komt, volgt Mij; Ik zal u vissers van mensen maken.’ Jezus zocht hen op midden in hun werk om hun de nieuwe taak in hun leven aan te duiden. Deze vissers lieten terstond alles achter om Jezus te volgen. Navolging van Jezus vraagt om onthechting. Om Jezus te volgen moet je vrij zijn, een vrij hart, een ziel vrij van elke gehechtheid. 31 januari 4de zondag door het jaar De slavernij van de zonde Deut 18, 15-20 ; Ps 95 ; 1 Kor 7, 32-35 ; Mc 1, 21-28 Jezus geneest een man die bezeten is door de duivel. De overwinning op de onreine geest is een van de tekenen van de aanwezigheid van de Messias, die de mens is komen bevrijden van de meest geduchte slavernij. Helaas is het kwaad – de boze – een realiteit, we hoeven niet ver te kijken om het te zien in onze samenleving. Ontkenning geeft het kwaad meer ruimte. We moeten dus waakzaam blijven, om de listen van de verleider te herkennen en af te wijzen. Laten we onze toevlucht nemen tot de heilige Aartsengel Michael. 2 februari Opdracht van de Heer Maria Lichtmis Mal 3, 1-4 ; Ps 24 ; Lc 2, 22-40 Veertig dagen na zijn geboorte wordt Jezus, overeenkomstig het voorschrift van de Joodse wet, aan God opgedragen in de tempel. Jezus wordt door Simeon in de tempel herkend als het Heil dat God heeft bereid voor de volken en als een Licht dat voor de heidenen straalt. Daarom is deze dag in de eerste plaats een feest des Heren en vervolgens pas een Mariafeest. De Nederlandse naam Maria Lichtmis herinnert aan de lichtprocessie, die als een hulde aan Maria werd gezien, maar die in de liturgie van deze dag de zin heeft van onze opgang naar het huis van God waar wij de Heer ontmoeten bij het breken van het brood, voordat Hij wederkomt in heerlijkheid. 7 februari 5de zondag door het jaar De waarheid verbreiden Job 7, 1-4.6-7 ; Ps 147 ; 1 Kor 9, 16-19.22-23 ; Mc 1, 29-39 De zending van Jezus is de verbreiding van het evangelie, het brengen van de Blijde Boodschap tot aan de uiteinden van de aarde door middel van de apostelen en van de christenen aller tijde. Dit is de zending (missie) van de Kerk, die zo het gebod van de Heer vervult: Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen. Laten we allemaal meewerken met het verkondigen van de Blijde Boodschap in waarheid en vreugde, in woord en in daad.