Regioblad december 2020

21 - Regioblad JOS VAN DER LINDEN 10 JAAR DIRIGENT VAN JUBILATE DEO In september was het 10 jaar geleden dat Jos aantrad als dirigent van gemengd koor Jubilate Deo. Hij nam het stokje over van Hugo Kesbeke. Jos ging voortvarend en enthousiast te werk, was kritisch in positieve zin en bracht het koor op muzikaal vlak tot een hoger niveau. Er werden meerstemmige liederen gezongen en het repertoire werd uitgebreid. Ook het aantal koorleden groeide. Met veel inzet en kunde leidt hij zijn koor welke nu door de Corona crisis jammer genoeg is stil komen te liggen. We hopen op betere tijden waarin Jos zijn dirigeertalent nog lang zal mogen en kunnen gebruiken. Namens bestuur en koorleden feliciteren wij Jos van harte met dit jubileum. Bijeenkomst koorleden Jubilate Deo Op maandag 14 september hadden de koorleden en dirigent van Jubilate Deo een gezellige bijeenkomst in ‘t Kaaike in Zuiddorpe. Vanwege de Corona was het erg lang geleden dat we elkaar ontmoet hadden en iedereen was blij om weer eens bij te kunnen praten. In ‘t Kaaike verliep alles volgens strikte maatregelen die door het RIVM goedgekeurd waren. We werden voorzien van een kopje koffie of thee met iets lekkers erbij . Daarna was er nog tijd voor een drankje en een hapje. Ondertussen werden we door de voorzitter, Elly de Regt, bijgepraat over allerlei gebeurtenissen aangaande het koor. Dirigent Jos van der Linden kreeg ook nog de gelegenheid om de meningen te peilen van de koorleden in verband met de toekomst van het koor. Zelf werd hij nog even in de bloemetjes gezet omdat hij 10 jaar dirigent was van Jubilate Deo. We kijken terug op een geslaagde middag. Het bestuur. WAT GEBEURT ER IN ZUID-OOST? Laten we positief beginnen. De vieringen gaan op zondag gewoon door. Het zou mooi zijn indien er ook nog een cantor (m/v) en instrumentalist(e) deze vieringen zou kunnen ondersteunen. Het coronavirus houdt ons in de greep, maar een positieve kant zou ook kunnen zijn, dat we thuis wat meer aandacht aan elkaar kunnen geven nu thuiswerken en niet-uitgaan ons leven bepaalt. Als we goed kijken zien we voorbeelden van wat er nog wel kan. Helaas valt er ook wat uit: *** De maandelijkse Eucharistieviering in de Vurssche voor onze ouderen Heel jammer dat dit nog steeds niet kan doorgaan. Rond de Paastijd hebben de ouderen een prachtige kaart gekregen, dat zal herhaald worden rond de Kersttijd. Vanuit de pastores en de kosters is een brief naar de mensen gestuurd met een mooie gedachte vanwege Allerzielen. Ondertussen hebben de mensen in het Verlaet in Westdorpe en in de Vurssche in Axel en alle mensen in de serviceflats in Axel deze brief gekregen. Zo voelt iedereen zich met elkaar verbonden. De Herdertjestocht in Axel Deze tocht die al 7 jaar een succes is met heel veel kinderen, ouders en grootouders, kan dit jaar niet doorgaan. Elk jaar werd het verhaal uitgebreid, steeds werden er nieuwe figuranten gezocht. Van overal kwamen ze vandaan: onze pastores deden mee, de dominees van Axel, enkele wethouders van de gemeente Terneuzen en vele “gewone” burgers. De organisatie zocht naar alternatieven om de tocht toch door te laten gaan in een andere opzet, maar er werd geen toestemming gegeven; te gevaarlijk. Wij hopen op volgend jaar, op betere tijden. *** “Kindjewiegen” in de kerk in Zuiddorpe Ook dit prachtige evenement kan dit jaar niet doorgaan op de manier zoals dat al jaren gaat. Wel is een groep in Zuiddorpe bezig om op een andere manier “Kindjewiegen” te laten doorgaan. Misschien in de open lucht, misschien een vertoning van een filmpje in het Kaaike voor een klein groepje. Alles met inachtneming van de voorschriften van de regering. We wachten af. Verwarming in de kerk Omdat de verwarming in de kerk niet alleen zorgt voor warme voeten, maar ook voor luchtstromingen waarin luchtbelletjes (aerosolen) kunnen zitten met het coronavirus, zijn wij verplicht om de kachel uit te zetten zodra er mensen in de kerk komen. Natuurlijk wordt de kerk wel voorverwarmd, maar dat zal, zeker in de wintermaanden, niet afdoende zijn. Ook moet de buitendeur gedeeltelijk open blijven staan. Dus is ons advies: doe een warme jas aan en sjaal om en kom u verwarmen aan elkaars aanwezigheid en aan de woorden uit de bijbel en de overwegingen. *** Grote kuis van de kapelletjes In verband met corona is het niet mogelijk om de kapelletjes rond de kerk in Zuiddorpe grondig schoon te maken. Els van de Vijver had al een groepje mannen gevonden om deze klus op te knappen. Maar in verband met hun veiligheid is dit nu uitgesteld naar januari. Dus: mocht u nog zin of tijd hebben, neem dan contact op met Els van de Vijver.