Regioblad april 2020

2 - Regioblad BELANGRIJKE ADRESSEN * Bureau van de Elisabeth-parochie Alberdingk Thijmstraat 2, 4532 CZ Terneuzen tel. 0115-616006 e-mail: bureau@eparochie.nl * Website: www.eparochie.nl * Parochiebureau Terneuzen, tel. 0115-612327 Indien u in dringende gevallen een van de pastores in de Elisabeth-parochie nodig heeft, kunt u het volgende gsm- nummer bellen: 06-53.99.78.50 * Pastoor Wiel Wiertz Steenstraat 22, 4561 AS Hulst tel: 06-42506424 e-mail: wwiertz@live.nl * Kapelaan Jochem van Velthoven Walstraat 4 4531 ED Terneuzen Telefoon: 0115 - 69 26 27 E-mail: kapelaanvanvelthoven@gmail.com * Pastor mevr. M. Dieleman-Fopma Jan van Galenstraat 58, 4535 BX Terneuzen tel: 0115-694958 e-mail: marjandieleman@eparochie.nl * Pastor D. van Waterschoot Stern 24, 4553 CM Philippine tel: 0115-491990 e-mail: niekvanwaterschoot@eparochie.nl * Teamassistente: Bianca Ivens Werkzaam op het bureau Elisabethparochie Aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur. tel: 0115- 616006 * Parochiebestuur Elisabeth-parochie Secretariaat Bert Van Autrève Fahrenheitlaan 498, 4532 JT Terneuzen tel: 0115-850899 e-mail: bestuur@eparochie.nl * Bisdom Breda Veemarktstraat 48, Postbus 90189, 4800 RN Breda tel: 076-5223444 e-mail: secretariaat@bisdombreda.nl * Vicaris: drs. P.M.P. Verbeek, pr. Burg. Stulemeijerlaan 6 4611 EE Bergen op Zoom e-mail: vic.middelburg@bisdombreda.nl Kantooruren: maandag en donderdag 9.30-14.00 uur * Adressen van de Parochiekerncommissies en van redactieleden van het Regioblad: zie pagina’s Parochiekernen. Dit Regioblad is een uitgave van de Elisabeth-parochie Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen en verschijnt vijfmaal per jaar. De redactie heeft het recht artikelen wel of niet te plaatsen, in te korten of te corrigeren. Anonieme brieven of artikelen worden niet geplaatst. Verspreiding In ca. 2.000 gezinnen in bovengenoemde parochie. Redactieleden * F. de Prenter (Terneuzen) * J. Oude Kempers (Axel) * Pastor N. van Waterschoot * L. van den Bosch-Dutrée (Terneuzen) * R. Vermoet (eindredactie) Tekeningen Colin Schoone, Red@ctie Service Foto’s Diverse vrijwilligers Algemeen redactie-adres Redactie Regioblad p/a Churchilllaan 168, 4532 MG Terneuzen, tel: 06-51851704 e-mail: rob@ pietersmedia .nl Grafische verzorging Pieters Media B.V. Bezorging Een zeer groot aantal vrijwilligers in de gehele Elisabeth-parochie Berichten voor de website en het Regioblad: rob@pietersmedia.nl C O L O F O N DE WERELD OP ZIJN KOP Het coronavirus heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet. De overheid heeft ons een aantal dwingende maatregelen opgelegd waardoor we een heel ander leven hebben gekregen. Even onderweg een gezellig praatje maken met deze of gene is niet meer aan de orde. Een gezellige avond met vrienden is tijdelijk uit den boze. Familiebezoek: vergeet het maar. Op bezoek naar je echtgenoot of echtgenote in het ziekenhuis of verzorgingstehuis is niet meer toegestaan. Ook onze kerk ontkomt niet aan de maatregelen die de overheid heeft bepaald. De weekendvieringen zijn in elk geval tot en met 1 juni opgeschort. En ook de vieringen in de week kunnen geen doorgang vinden. Werkgroepen liggen stil of hebben uitsluitend via mail o.i.d. contact met elkaar. Bij uitvaarten moeten de nabestaanden het stellen zonder het medeleven van hun vrienden en kennissen. Allemaal zaken die niet voor de poes zijn. Die de normale contacten die we dagelijks hebben onmogelijk maken. Dat geeft bij veel mensen een hoop verdriet, een groot gevoel van machteloosheid en onmacht. Heel hartverwarmend is het wel, dat we nu eens rondom ons kijken naar wie er echt voor ons zorgen en hen eindelijk waarderen om wat ze dagelijks zo vanzelfsprekend voor hun medemensen doen. En vergeet niet, dat we ook zelf nu op vele fronten een blijk van naastenliefde kunnen geven. Door bijvoorbeeld eens een (extra) telefoontje te plegen met iemand. Stuur eens een kaartje naar een oude bekende in een verzorgingshuis en je zult niet weten hoe blij je die mens maakt. We hebben besloten in dit nummer geen agenda en geen rooster voor de vieringen te plaatsen, om zo geen misverstanden in het leven te roepen. Overigens zal dit nummer van het Regioblad uitsluitend op de website van de parochie verschijnen. Ondanks alle angst en zorg wens ik u toch een aantal zinvolle dagen toe. Rob Vermoet Op www.eparochie.nl vindt u alle recente zaken m.b.t. de parochie en het coronavirus. We werken de website indien nodig 2 x per dag bij. BIJ DE VOORPAGINA Dit keer een dreigende voorkant: een krans van doornen liggend op het evangelie. Ieder heeft in deze tijd te maken met een dergelijke doornenkrans of corona. Corona beheerst nu heel ons keven. Het woord corona heeft ook iets positiefs te melden. Iets waar we kracht uit kunnen halen. De letterlijke betekenis van het woord corona is volgens het etymologisch woordenboek: een krans van licht rond de zon, te zien tijdens een volledige zonsverduistering. Het woord is afkomstig uit het Grieks en het Latijn. Op Goede Vrijdag gedenken we om 15.00u tijdens de kruisweg dat het donker werd en dat het voorhangsel van de tempel in tweeën scheurde. Daarna kwam de bevrijding: Pasen. Laten we er op vertrouwen dat ook na deze corona van 2020 onze wereld weer kan opstaan uit de ‘lockdown’ die ons allen treft.