Regioblad september 2019

Regioblad - 7 KRENTEN UIT DE BIJBELSE PAP T/M 24 NOVEMBER EN VE BER We lezen weer verder waar we de vo- rige keer zijn opgehouden. En ook nu volgen we Lucas min of meer op de voet. De meeste verhalen stammen uit het slot van het reisverslag (15-19). De overige drie teksten zijn genomen uit Lucas' relaas over Jezus' laatste dagen (19:47-24:53). In heel wat lezingen is gerechtigheid het thema, terwijl de en- scenering van de verhalen verschilt. 15 september (24 e zondag C-jaar) Exodus 32:7-11.13-14 Lucas 15:1-10 (evt. 1-32) We beginnen met het terugvinden van wat (of wie) verloren is . Aanleiding is Jezus' omgang met zondaars, die door Farizeeën en Schriftgeleerden openlijk wordt afgekeurd. Maar God is blij met iedere zondaar die zich door Hem laat vinden, en Hij laat zich niet naar ónze hand zetten. Jezus illustreert dat met verhalen over een zoekgeraakt schaap en een verloren drachme. Het verhaal van een verloren zoon en zijn barm- hartige vader, dat daarop aansluit, is al gelezen in de 40-dagentijd. Over gods- beelden gaat ook Exodus 32. 22 september (25e zondag C-jaar) Amos 8:4-8 Lucas 16:1-13 We lezen door met de parabel van de onrechtvaardige rentmeester (in het Grieks: oikonomos = huisbeheerder). De man is in dienst van een rijk en vrij- gevig heer. Aangeklaagd wegens wan- beheer doet de rentmeester zoals zijn heer: hij deelt rijkelijk uit, als was hij God zelf. Daarvoor prijst Jezus hem: hij is welkom in de hemel. Maar let op: wie zich aan de geldduivel vásthecht en zo de arme vergeet, plaatst zichzelf buiten Gods tent. Lees Amos maar. 29 september (26 e zondag C-jaar) Amos 1:1a.4-7 Lucas 16:19-31 Nóg een verhaal over een rijk man . Die lijkt niet op de rentmeester of God, want hij deelt van zijn overvloed niet met de arme Lazarus. Zo geeft hij geen gehoor aan de Wet. Na zijn dood zijn de rollen omgedraaid. Hoe kan dat? In het oude Israël werden voorspoed en rijkdom gezien als een zegen van God. Het was een bewijs van gerechtigheid. Maar voor Jezus telt alleen dat iemand ook daadwerkelijk rechtvaardig han- delt. Zo denkt ook Amos erover. 6 oktober (27 e zondag C-jaar) Habakuk 1:2-3 en 2:2-4 Lucas 17:5-10 De tekst van deze zondag (en de ko- mende twee) draait om geloof hebben. Geloof komt neer op godsvertrouwen . Weinig ervan volstaat om veel te kun- nen. Hoor Israël , zegt God tegen zijn volk. Luister naar Zijn Woord, zegt Je- zus, en doe wat van je verwacht wordt: gerechtigheid. Lees Habakuk maar. 13 oktober (28 e zondag C-jaar) 2 Koningen 5:14-17 Lucas 17:11-19 De reiniging van tien melaatsen staat alleen in het Lucasevangelie. Eén van die tien komt terug om Jezus te bedan- ken. Net als de verloren zoon was hij 'dood' en wordt hij door Jezus weer tot leven gewekt. Als Samaritaan/heiden kende die man volgens Israël God niet. Laat hij nu in Jezus God vinden! Mo- raal: niemand is uitgesloten van Gods liefde. Dat ervoer Naäman ook. 20 oktober (29 e zondag C-jaar) Exodus 17:8-13 Lucas 18:1-8 Een weduwe bidt een rechter om hulp. Hij weigert, zij dringt aan en dan geeft hij toe. Hij is nl. bang dat ze hem een blauw oog zal slaan. Maar volgens de Wet behóórt hij de weduwe gewoon recht te doen. Want hij is rechtspreker van Godswege. Als de rechter al toe- geeft om zo'n banale reden, hoeveel te meer dan God, zegt Jezus. Dat de aan- houder wint, ervoer Mozes al. 27 oktober (30 e zondag C-jaar) Sirach 35:12-14.16-18 Lucas 18:9-14 De parabel van de Farizeeër en de tol- lenaar is bekend. De Farizeeër doet meer dan het goede en denkt zo Gods liefde te verdienen. Maar zo gaat dat niet. Liefde laat zich niet afdwingen, niet door gebed en niet door offers. Want liefde is pure genade. Zie Sirach (lees ook het weggelaten vers 15). 3 november (31 e zondag C-jaar) Wijsheid 11:22-12:2 Lucas 19:1-10 Het verhaal van Zacheüs staat alleen in het Lucasevangelie. Zijn naam be- tekent Gerechte , maar als tollenaar is hij een verloren mens. Uitgerekend bij hem wil Jezus eten. Schande, roepen de mensen. Maar voor God telt niet het verleden, wel de bereidheid tot inkeer. Zo barmhartig is God, zegt Wijsheid. 10 november (Elisabethzondag) 2 Makkabeeën 7:1-2.9-14 Lucas 20:27-38 Jezus geeft in Jeruzalem onderricht in de tempel. Een Sadduceeër zegt: Stel: een weduwe is meermaals hertrouwd; met welke man wordt zij na haar dood herenigd? Een typisch voorbeeld van het letterlijk nemen van de opstanding. Voor Jezus houdt opstaan niet in dat een lijk weer leeft. Het is beeldspraak voor het besef dat wie leeft in geloof nooit in de dood verloren gaat. Hoe dat kan, gaat ons denken te boven; daarom spreken we in beelden. Helaas lijkt de (macabere) tekst van Makkabeeën eer- der op de letterlijke lijn te zitten. 17 november (33 e zondag C-jaar) Maleachi 3:19-20a Lucas 21:5-19 Lucas laat Jezus vertellen over de val van Jeruzalem en het einde der tijden, in beelden die we ook van de profeet Maleachi horen. Jezus vertelt dat het einde aanstaande is, sterker nog: dat Gods Rijk al is aangebroken . Maar in Lucas' dagen is daarvan weinig te mer- ken. Her en der worden christenen ver- volgd en gedood. Om zijn tijdgenoten moed in te spreken laat hij Jezus al dat lijden voorzien, vergezeld van de op- roep om zonder angst van Hem te ge- tuigen. Want Hijzelf zal ons bijstaan. 24 november (Christus Koning) 2 Samuël 5:1-3 Lucas 23:35-43 We sluiten het Lucasjaar af met een scène uit het verhaal van de kruisiging. Hoe kan het dat de Rechtvaardige-bij- uitstek de dood van een godloochenaar sterft? Van oudsher gold in Israël de regel: God loont het goede en straft het kwade (Deut. 28). Ziekte en armoede werden gezien als straf voor een zon- dig leven. Maar voor Jezus is God als de barmhartige vader die zijn verloren zoon in de armen sluit. Hij vergeeft wie zich tot Hem keert, en vergeldt geen kwaad met kwaad. Daarin treedt de kern van Jezus' prediking aan het licht. Die revolutionaire visie kostte hem uiteindelijk het leven. Ad van Loveren

RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwNDc=