Regioblad september 2019

Regioblad - 5 van de pastores VORMSELKRACHT Vormsel Het vormsel is één van de zeven sacramenten die de katholieke Kerk kent. Het vormsel ontvang je op een belangrijk kruispunt van je leven. Er gaan veel dingen veranderen. Je maakt dit schooljaar de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. De eerste stap op weg naar volwassenheid. Het vormsel wil je daarin steunen, zodat je leven zult in de goede Geest. Ouders en kerkgemeenschap willen tegen jullie zeggen: ‘Jullie kunnen op ons blijven rekenen en wij geloven in jullie goede Geest!’ Voor de toediening van het sacrament komt de bisschop of een vertegenwoordiger van de bisschop. In de Elisabethparochie vindt de regionale vormselviering plaats op: zaterdag 6 juni 2020 om 19.00 uur Met het ontvangen van het sacrament van het vormsel zegt uw kind ook zelf ja tegen het katholieke geloof en het betrokken willen zijn bij de parochie. Het ontvangen van dit sacrament is een bijzondere en feestelijke gebeurtenis. Als uw kind in de jaren 2015 of 2016 eerste communie heeft ontvangen of nu in groep 8 van de basisschool zit zal het automatisch bericht ontvangen. Is dit niet het geval dan kunt u uw kind aanmelden door een email te sturen naar bureau@eparochie.nl Verdere informatie volgt nog! De sluitingsdatum voor aanmelding is 20 oktober 2019 Met vriendelijk groeten, Namens de werkgroep Vormsel Kapelaan Jochem van Velthoven KIJKEN IN DE TOEKOMST VAN DE KERK Begin augustus heb ik mogen kijken in de toekomst van de kerk. Of eigenlijk beter gezegd; het heden, want wat ik zag en heb beleefd is de realiteit van vandaag. Voor het derde jaar heb ik deelgenomen aan het Life-Teen Zomerkamp. Life-Teen is een tienerbeweging en programma met als doel tieners dichter bij Jezus te brengen. Met 100 tieners, 35 twintigers als begeleiding en enkele 40-plussers waren wij te gast in het bezinningscentrum Emmaus te Helvoirt. Van maandag tot en met zaterdag hebben we een geweldig programma met de tieners gehad, met als thema ‘Relentless Father – Onvermoeibare Vader’. Een programma van ontmoeten –samen leren, vieren, leven, delen – en ontspannen. Het was heel mooi om te zien hoe de tieners en jongeren vanuit de verschillende landen elkaar wisten te inspireren en hoe God deze week aan het werk was. Vanuit ons bisdom waren er 12 tieners aanwezig, waaronder ook één tiener uit Zeeuws-Vlaanderen! Deze week hebben de tieners mij opnieuw de hoopvolle realiteit van onze kerk laten zien: een kerk die springlevend is, vol van geloof, hoop en liefde! Wilt u met mij nagenieten van dit kamp kijk dan op onze website (lifeteen.nl/nl/blog_ nl.html) voor een fotoverslag en de dagelijkse verslagen of facebook: Life Teen Nederland Christus Vivit! Kapelaan Jochem van Velthoven De deelnemers uit Bisdom Breda "IK HEB MEER GEPROBEERD DAN BEREIKT..." KERKVADER AUGUSTINUS schreef eens de merkwaardige zin dat hij vele wegen had bewandeld om het christelijke geloof te verklaren maar “...Ik heb meer geprobeerd dan bereikt...” Deze zin raakt de kern bij alle vormen van uitleg. Het wezen van de religie, van het geloof, is moeilijk onder woorden te brengen. De geestelijkheid probeert meer dan zij bereikt, maar laat wel de fascinerende kanten van geloven zien. (naar: Mijn school is katholiek, pag.7)