Regioblad november 2019

Regioblad - 9 KERSTZANGAVOND Op woensdag 18 december 2019, aanvang 19:30 uur in de Protestantse Kerk Koestraat 2 Axel, is de jaarlijkse kerstsamenzang van koren uit de drie geloofsgemeenschappen van Axel. Het programma bestaat uit veel samenzang afgewisseld met koorzang. Daarnaast zullen er decla-maties zijn die door jeugdigen worden uitgesproken. De samenzangliederen zullen geprojecteerd worden via de beamer. De toegang is vrij. Er is een collecte om de onkosten te dekken. Nieuwsgierig geworden? Kom dan luisteren en meezingen, iedereen is van harte welkom. De avond sluit rond 21.00u De samenwerkende koren zijn dit jaar: Asaf, jubilate Deo en het S.O.W-koor. Jan Oppeneer zal de samenzang op het orgel begeleiden. LESSONS & CAROLS 2019 VAN BEESTENBOEL TOT MENSENBOND Philippine - H. Maria-Hemelvaartkerk 15 december 15.30 uur Lessons & carols 2019 Van beestenboel tot mensenbond Philippine - H. Maria-Hemelvaartkerk 15 december 15.30 uur Van de slang tot het Beest met hoofdletter, van de os tot de ezel en van de duif tot de vis: allemaal komen ze voor in de Bijbel. En al die beesten gaan in de ark van Noach, plus een mensenfamilie maar zonder de vis, want die houdt niet van het droge. Het is letterlijk een beestenboel. Soms worden mensen vergeleken met beesten. Meestal in ongunstige zin. "Die vrouw is een serpent, die kerel een sluwe vos." We kennen haviken en duiven, angsthazen en grijze olifanten, makke schapen en dolle stieren, en ga zo maar door. Wat opvalt is dat we vaak in tegenstellingen denken. Zo kijken we blijkbaar naar onze mensenwereld. De ene mens als wolf voor de andere: dat zei de Romeinse toneelschrijver Plautus al. Je zou kunnen denken: "We gaan het schip in, want het is één grote beestenboel. Niks geen mensenbond." In de Bijbel horen we God ook vaak die verzuchting slaken. Het gaat net na het begin van de Schepping al fout, zo vertelt het verhaal, en dan gaat het maar door. Vandaag de dag is al het niet anders dan in Jezus' dagen. Maar telkens als je denkt: "Dat komt niet goed met ons, mensen", biedt de ENIGE een opening. Dat is in het kort het scenario van elke Lessons & Carols. God biedt uitzicht, keer op keer. En uiteindelijk wordt een Redder geboren. Die wijst ons de weg naar een toekomst waarin mensen zich echt met elkaar verbinden tot een heuse mensenbond. Daarin maakt de machtige plaats voor de weerloze en zijn hemel en aarde voor altijd met elkaar verbonden. Zoals in die ark op het plaatje. Daarop mag zelfs de slang mee. En Gods regenboog omspant het al. Wij nodigen u van harte uit voor deze bijzondere en feestelijke viering. Als vanouds maakt de Elisabeth-parochie de dienst mogelijk en verleent het Zeeuws-Vlaams Kamerkoor onder leiding van dirigent Pascal Lestaeghe zijn medewerking. Organist is Erwin Neve. Voorgangers zijn diverse katholieke pastores uit Zeeuws-Vlaanderen. KERKDIENSTEN IN DE BLIDE De in De Blide kerkdiensten worden verzorgd door de Protestantse Gemeente Terneuzen en de Elisabeth-parochie. Deze diensten zijn maandelijks, op dinsdagmiddag om 15.00 uur in het Grand Café van De Zoutvliet. Ook mensen van buiten De Blide zijn van harte welkom. Tijdens deze diensten is er een collecte, bestemd voor de voortgang van het pastoraat in gemeente en parochie. Bijbelgespreksgroep Op de tweede dinsdag van de maand van 14.30-15.30 uur kunt u deelnemen aan de bijbelgespreksgroep, die wordt geleid door Marijn Vermet, Geestelijk Verzorger. In juli en augustus is er geen bijbelgespreksgroep. Dhr. Vermet heeft ook ruimte voor individueel gesprek en is bereikbaar op 06-24817263. Ziekencommunie aan huis Wie niet in de gelegenheid is om naar de kerk te gaan en thuis de ziekencommunie wil ontvangen, kan dat aanvragen bij het parochiebureau van de Emmaüskerk. Het parochiebureau is op werkdagen bereikbaar tussen 10.00 en 12.00 uur, tel. 0115 612327. Ziekenzalving Wie het sacrament der zieken wil ontvangen, kan contact opnemen met de wachttelefoon van de Elisabeth-parochie, tel. 06 5399 7850. Wijziging weekendvieringen per januari 2020 Alles heeft zijn tijd Zoals u weet is er vanaf 1 januari 2019 één pastoraal team voor de drie parochies in Zeeuws-Vlaanderen. De samenwerking verloopt goed. Doordat we één team zijn ondersteunen we elkaar en kunnen we taken en werkzaamheden van elkaar overnemen bij afwezigheid. Om het aanbod van de weekendvieringen - ondanks de krimpende pastorale formatie - in onze parochiekerken en kerken ook in 2020 te kunnen garanderen, heeft het pastorale team in overleg met de parochiebesturen en PKC’s besloten om vanaf 1 januari 2020 de aanvangstijden van de weekendvieringen aan te passen. Voor de Elisabethparochie betekent dit dat de aanvangs- tijd van de vieringen in Philippine en Zuidddorpe 9:30uur zal zijn en voor Terneuzen 11:00uur. Zo behouden we ‘zondag centraal’, maar kunnen we met twee in plaats van drie pastorale beroepskrachten de vieringen verzorgen. Na afloop van de vieringen blijft u vanzelfsprekend uitgenodigd om elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie of thee.