Regioblad juli 2019

Regioblad - 13 Parochiekern zuid-oost Secretaris Rita Pollet, Aendijkestraat 28, 4571 TD Axel T. 0115-563102 E. rita.pollet@zeelandnet.nl BLOEMVERZORGING IN DE KERK Inge de Buck, die al enkele jaren zorg heeft gedragen voor de bloemen in de kerk, heeft te kennen gegeven dat zij per 1 juli haar taken teruggeeft. De voornaamste reden is dat haar eigen bedrijf haar volledige aandacht opeist. Inge, wij danken je hartelijk voor je goede zorgen en we wensen je alle goeds toe met je bedrijf. Wij zijn daarom op zoek naar iemand die de taak van Inge wil overnemen. Mocht u belangstelling hebben, neem dan contact op met Rita Pollet, telefoon 563102. VASTENAKTIE 2019 Ook dit jaar hebben de vrijwilligers weer cakes en taarten gebakken tijdens de 40-dagentijd. Op zondag,na de vieringen, kon je bij een kopje koffie of thee en natuurlijk onder betaling van een eigen bijdrage voor het goede doel hiervan genieten. Hartelijk dank aan alle bakkers die hun best weer hebben gedaan. De opbrengst was: � 241,00. BENEFIETAVOND 2019 De jongeren hebben weer heel hard gewerkt om er iets heel moois van te maken. Het is altijd jammer dat niet meer mensen hier van komen genieten. Maar, ondanks dat de Benefietavond niet erg druk bezocht was, was het toch een groot succes: de netto opbrengst was � 435,32. Er waren optredens van het prachtige koor uit Lamswaarde Terra Sancta, een zeer jonge, maar zeer talentvolle pianist, een jonge zangeres met een prachtige stem, een zangeres uit Axel, en natuurlijk Gerard van de Langkruis die ons weer vergastte op prachtig pianospel. De jongeren hadden weer gezorgd voor heel veel mooie prijzen tijdens de verloting. Hartelijk dank aan “het Kaaike” in Zuiddorpe die zijn deuren wagenwijd open zette voor ons. PASSIE VAN AXEL Op zaterdag 13 april konden wij voor de tweede keer in “de Passie van Axel” het Paasverhaal tot leven zien komen.Het was weer zeer indrukwekkend. Na vele maanden van voorbereiding werd weer iets heel moois neergezet met medewerking van de 3 kerken van Axel. Onder andere pastor Marjan Dieleman en dhr. Verschelling van de GKV kerk zorgden voor het voordragen van het Passieverhaal. Een prachtig koor van Kapelle zorgde voor de juiste sfeer en ondersteuning. VRIJWILLIGERSAVOND ZUID-OOST Hou alvast de datum in de gaten: Op vrijdagavond 15 november aanstaande willen wij als parochiekern Zuid-Oost onze vrijwilligers in het zonnetje zetten en hen een leuke avond bezorgen. Dit jaar hebben wij gekozen voor de locatie “het Kaaike” in Zuiddorpe. Meer informatie volgt nog. KOREN IN DE PAROCHIEKERN ZUID-OOST Een koor uit Kapelle en Terra Sancta uit Lamswaarde verzorgden een gastoptreden in onze parochiekern. Naast deze gastoptredens heeft onze kern 3 koren die ieder afwisselend zo’n 17 weekendvieringen met hun gezang ondersteunen. Daarnaast zingen ze ook in het ziekenhuis en de verpleeghuizen. Uiteraard kunnen deze drie koren nog nieuwe zangers en zangeressen gebruiken. Westdorpe oefent woensdagavond in de Kierke 19.15u – 20.30u, Jubilate Deo op maandagmiddag vanaf 14.00u en het Gregoriuskoor op donderdagavond tussen 19.30-21.00u. De beide Axelse koren repeteren in perron zuidoost, stationsstraat 5. NEDERLANDSE MENSEN VAN OVERSLAG NAAR BISDOM BREDA Het is nu officieel, de Bisschop van Gent heeft “zijn” mensen van de Nederlandse kant van Overslag overgedragen aan de Bisschop van Breda. Dat is zeker niet zomaar een voldongen feit. Er hangt heel veel emotie mee samen. Dit herkent iedere parochiaan die te maken heeft gehad met kerksluiting. Gesprek met mevrouw Ria Coppens-de Clerck uit Overslag. Ria vertelt: “Het is allemaal heel pijnlijk, de kerk van je jeugd gaat dicht met ingang van juli 2019. De kerk waar je gedoopt bent, je Eerste Communie hebt gedaan en je Vormsel, waar je bent getrouwd, waar je kinderen en kleinkind zijn gedoopt, waar je afscheid hebt moeten nemen van mensen die je zo dierbaar waren. Op 30 juni om 9.00 uur zal voor de laatste keer een viering zijn in de kerk. Een deel van de begraafplaats zal eind 2019 verwijderd worden en vanaf 2035 worden alle graven geruimd. Pijnlijk!!!!! En dan? Waar gaan we “kerken”? Zo’n 100 Nederlandse gezinnen van Overslag moeten een nieuw eigen stekje zoeken. De meesten hebben geen zin om zich in te laten schrijven in de parochie Wachtebeke. Ik heb, samen met mijn man, al een Regioblad in de bus gedaan bij de katholieken van den Ollandsen Overslag. Hopelijk maken veel mensen de oversteek naar de Elisabethparochie en naar de kerk van Zuiddorpe.” De PKC Zuid-Oost h o o p t , samen met Ria, dat veel men- sen vanuit Ov e r s l a g het kleine stapje wagen naar onze kerk in Zuiddorpe. Ze zijn van harte welkom. T.z.t. worden ze uitgenodigd voor een welkomst- viering op zondag in onze kerk. Rita Pollet heeft te kennen agentijd. Op zondag,na eigen un best et is altijd jammer dat iet erg druk bezocht jonge, maar zeer xel, en natuurlijk Gerard . oor ons. n de kerk, heeft te kennen opeist. oeds toe n. Mocht u 3102. ns de 40-dagentijd. Op zondag,na g van een eigen kkers die hun best e maken. Het is altijd jammer dat fietavond niet erg druk bezocht , een zeer jonge, maar zeer geres uit Axel, en natuurlijk Gerard e verloting. pen zette voor ons. xel” het Paasverhaal tot leven et met medewerking van de 3 lling van de GKV kerk zorgden lle zorgde voor e juist sfeer en nde willen wij als parochiekern d bezorgen. Dit jaar hebben wij nog.