Regioblad april 2019

Regioblad - 9 Afscheid nemen doen we samen. Monuta Terneuzen Bellamystraat 28c, 4532 CP Terneuzen T 0115 - 61 28 81 I www.monuta.nl/terneuzen Uitvaartverzorgers Nicoline Hoogendoorn en Arjen Gernaert Waar u ook voor kiest, uw wensen staan altijd centraal. Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvend en kosteloos gesprek, waarin we samen uw wensen bespreken. Ook als u niet of elders verzekerd bent. GESPREK MET MEDEWERKSTER VASTENACTIEWINKELTJE SAS VAN GENT Op zaterdag 9 maart j.l. werden we gastvrij onthaald door een aantal dames (en heer) van het tweedehands kledingwinkeltje, gelegen aan de Wilhelminalaan 7 te Sas van Gent. Een initiatief van de ‘werkgroep vastenactie’, die weer deel uitmaakt van Caritas. Het winkeltje gaat 2 weken voor carnaval open. Dit jaar van 19 februari tot en met 10 april. Tijdens de carnavalsdagen is het winkeltje gesloten en op de donderdag na carnaval worden de carnavalskleren opgeruimd. De openingstijden zijn op dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.30 uur en op zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur. In het begin werden spulletjes uit de derde wereld, rijst en geschonken kunstwerken van plaatselijke kunstenaars verkocht in patronaat ‘De Roselaer’. De eerste kledingverkoop vond plaats in 1982 in cadeauwinkeltje ’t Kadootje’ van de familie Vervaet. Het idee ontstond in Limburg. Rosette Vereecken had daar een kledingruilverkoop gezien op een school. Er is begonnen met 11 medewerksters en dit zijn er nog steeds 11. Zij vinden het heel leuk om te doen en daarom is het ieder jaar een succes. Bovendien vinden mensen het leuk om een goed doel te steunen en daar zelf ook iets aan te hebben. Al zijn er ook genoeg mensen die het winkeltje binnenlopen om gewoon een bijdrage te geven. Vroeger was er enige schaamte om tweedehands kleding te dragen, maar die tijd is voorbij. Er komt ook nieuwe kleding binnen. De klanten komen niet alleen uit Sas van Gent, maar ook uit België en zelfs van boven de Westerschelde. Het wordt ook gezien als een sociaal gebeuren. Er komen nu ook spullen van een winkel in België. De kleding wordt gecontroleerd en de onverkoopbare kleding gaat naar een ander goed doel. De kleding die overblijft gaat weg en wordt ook voor een goed doel verkocht. Spullen kunnen opgehaald worden of worden gebracht. De rekken en overige dingen worden na de openingstijden opgeslagen voor het volgende jaar. Bij dit laatste en ook het inrichten zijn een aantal mannen actief, onder de bezielende leiding van Pieter Bertram. Alle dames zijn erg enthousiast en ieder helpt naar eigen kunnen en beschikbaarheid en bij jongere vrouwen wordt er rekening gehouden met de werktijden. Er is zelfs een wachtlijst. Er wordt op gelijke basis met elkaar omgegaan. Het eerste jaar was de opbrengst 2.700 gulden. Sinds het tweede jaar is er de tweedehandskleding bij gekomen. Vorig jaar was de opbrengst 5.180 euro. Dit jaar gaat de opbrengst naar een waterproject in Indonesië, Niger en Congo. Dit is onderdeel van het landelijke vastenactieproject. De vastenactie wordt ook gezien als een moment van bezinning. Om het winkeltje enigszins te promoten wordt er een bericht ingesproken bij Omroep Zeeland en dit wordt dan op zaterdagochtend uitgezonden. Verder wordt er een beroep gedaan op de PZC en BN/de Stem. Er worden ook flyers verspreid in Sas van Gent, Sluiskil, Philippine, Zandstraat en Westdorpe en ook facebook wordt ingezet. Al met al hopen de dames het nog lang vol te kunnen houden. Bedankt voor jullie gastvrije ontvangst en de koffie met roomsoesjes. Lilian van den Bosch en Frank de Prenter AANMELDING GELOOFSCURSUS MODULE 6 Binnenkort kunt u zich via www. sintfranciscuscentrum.nl aanmelden voor de zesde module die de sociale leer van de wereldkerk behandelt. Mocht u geen computer gebruiken is een bericht aan Bianca Ivens een goed alternatief. (b.j.ivens@gmail. com) 06-26364530. Graag tijdig aanmelden want de belangstelling is groot. Bedevaart naar Kevelaer op 6 en 7 augustus. De jubileumeditie (de 300e!) is echt bijzonder en een mooie gelegenheid om met vele medegelovigen uit heel ons bisdom ons geloof te delen. We gaan met een mooie groep per bus naar Kevelaer en overnachten daar in een hotel. Aanmelding via Tini van Aken (tinva@kpnmail.nl ) die u nader zal informeren over de praktische details. Bisdombedevaart - in het spoor van Benedictus! Zie www.bisdomvanbreda.nl en de flyers in de kerk. Aanmelden uiterlijk 1 juni.