Regioblad september 2018

14 - Regioblad GELOOFSCURSUS MODULE 4 Op 27 september 2018 start de vierde module van de Algemene Geloofscursus met als thema: ‘Inleiding Bijbel'. Met de geloofscursus hopen we tegemoet te komen aan het verlangen naar geloofsverdieping en verinnerlijking. Deze cursus kan worden gevolgd als module in de geloofscursus of als losse cursus. De cursus is vooral voor vrijwilligers in de parochie, maar ook voor alle andere geïnteresseerden, willen wij deze cursus aanbevelen. De grond van ons geloof vinden we in de Bijbel, ook wel de Schrift genoemd. Het is een onmisbaar boek. Maar het vergt wel wat om dit boek goed te lezen en te verstaan. De Bijbel is eigenlijk geen boek, maar een bibliotheek. Vele boeken, uit heel verschillende perioden uit een ver verleden zijn er in verzameld, maar uit al die stemmen klinkt er maar één boodschap: die van God. Al deze teksten vertellen wie God is en wie Jezus is, die ons God laat zien. Dat ontdek je pas als je leest en je ervoor openstelt. De Schrift is openbarend, als je er goed mee omgaat. Hoe dat in zijn werk gaat kunt u leren in de vijf bijeenkomsten. Twee bijbeldeskundigen van ons bisdom zullen u tijdens de avonden meenemen door de stof: bisschop Liesen en diaken Vincent de Haas. Deze cursus vindt plaats in de zaal van het parochiecentrum in Terneuzen, Alberdingk Thijmstraat 2, 4532 CZ Terneuzen Aan deze cursus zijn geen kosten verbonden. Een vrijwillige bijdrage is welkom. Aanmelden: Op de website van sintfranciscuscentrum.nl/vorming of via Bianca Ivens, tel. nr. 06-26364530 WORKSHOP 'EEN KENNISMAKING MET GREGORIAANS' Het Sint Franciscuscentrum organiseert in het voorprogramma van de bisdom bedevaart van oktober 2019, twee maal een workshop 'Een kennismaking met Gregoriaans' op 28 september 2018. Gregoriaans is ontstaan tussen ruwweg 300 en 1100 na Christus. Het is eenstemmige liturgische zang van de Westerse Kerk op Latijnse tekst. Het doel van de workshop is om al zingende kennis te maken met deze speciale zang. Er zijn geen toelatingseisen. Deze workshop wil laagdrempelig zijn en is toegankelijk voor iedere geïnteresseerde. De workshop wordt gehouden op vrijdag 28 september van 19.30 – 21.30 uur in de zaal van de Emmaüskerk in Terneuzen (Alberdingk Thijmstraat 2) De leiding is in handen van Jan Schuurmans, diocesaan medewerker kerkmuziek. Aanmelden kan via de website van het Sint Franciscus centrum: https://sintfranciscuscentrum.nl/ vorming/workshop-een-kennismaking- met-gregoriaans of telefonisch bij Bianca Ivens, telnr. 06-26364530 Aan de avonden zijn geen kosten verbonden, een vrijwillige bijdrage is welkom. Bianca Ivens INTERKERKELIJKE ZEEUWS-VLAAMSE VROUWENDAG AGAPE VOOR JOU organiseert zaterdag 6 oktober een interkerkelijke Zeeuws- Vlaamse vrouwendag met als thema “Ruth”. De vrouwendag wordt gehouden in de PKN-kerk in Hoek en is van 10.00 – 16.00 uur. In het ochtendprogramma is er veel ruimte voor samenzang en zal ds. Kees van Velzen komen spreken. Na de lunch zijn er creatieve workshops en lezingen. Het goede doel deze dag is Kerk en Vluchteling. Zij zijn ook aanwezig en verzorgen o.a. een workshop. Aanmelden via www.agapevoorjou. nl voor € 15,- p.p. (alles inbegrepen). Volg ons ook via: www. f a c e b o o k . com/agape.voor.jou De dag wordt georganiseerd door Doretha de Feijter en Patricia van Drongelen, twee vriendinnen die elkaar hebben leren kennen in de protestantse kerk (PKN) in Axel. Als vriendinnen vinden ze het heel belangrijk en fijn om samen met anderen bij elkaar te komen om zo hun geloof uit te dragen, te beleven en te belijden. Nadat ze al vaker samen naar vrouwendagen elders in het land waren geweest, deelden ze al een tijdje het gevoel dat ze hier in Zeeuws-Vlaanderen een vrouwendag moesten organiseren. Na dit in gebed gebracht te hebben, werd het dan ook al snel bevestigd dat we dit inderdaad moesten gaan doen. Een interkerkelijk vrouwendag, waar het woord van God centraal staat. Een dag waarin u/jij mag komen zoals je bent, want jij bent uniek. Een dag waarin vriendschap, vertrouwen en liefde een rode draad zijn.