Regioblad september 2018

Regioblad - 13 EEN BERICHT VAN FATHER THADDY DE DECKERE Een hoogtepunt afgelopen jaar was voor mij een pelgrimstocht rond Pasen naar het Midden Oosten. Ik was de geestelijk begeleider van groep pelgrims naar Israël, Jordanie en enkele van de Palestijnse gebiedsdelen. Het was fijn dat mijn zus Daisy ook meetrok. Dagelijks bezochten we een of meerdere heilige plaatsen, en kregen uitleg van een ervaren gids. Onze gids (christen en Palestijn) had af en toe moeite om zijn frustratie m.b.t. de politieke situatie niet verbergen. Dat maakte het echter ook meer reëel. Een zekere spanning voelden we zelf ook, toen we op Goede Vrijdag, in Bethlehem hoorden, dat er in de Gazastrook 17 Palestijnen waren gedood door de grensbewaking. Het lijdt geen twijfel dat de Palestijnen zich onderdrukt voelen door Israël. Dat geldt nog meer voor de Palestijnse Christenen, die een kleine minderheid vormen in dat land. Soms worden ze door hun Islamitische mede-Palestijnen als tweederangs burgers behandeld. We kregen een glimp te zien en te horen van het geloof van de Palestijnse Christenen tijdens de Paaswake, die volledig in het Arabisch was. Ik herinner me vooral de prachtige zang waaruit een diep geloof sprak, maar ook de gastvrijheid waarmee wij als vreemdelingen ontvangen werden. Onvergetelijk was ons bezoek aan de duizenden jaren oude roze-rode stad Petra, die eeuwenlang verlaten is geweest tot zij in het begin van de negentiende eeuw herontdekt werd. Er zijn daar ook overblijfselen te zien van een Christelijke gemeenschap die zich daar gevestigd had. Ontelbaar veel ezels en kamelen brachten non- stop toeristen naar de top van de berg. Je voelt dagelijks de politieke spanningen, het onrecht, het menselijk lijden, het onbegrip en ja, zelfs haat. Een politieke oplossing lijkt nog steeds ver weg, maar er zijn ook lichtpuntjes te ontdekken: voorzichtige initiatieven, genomen door moedige Palestijnen en Israeliërs, die zich niet uit het veld laten slaan, en die bereid zijn naar elkaars verhaal te luisteren. Zij erkennen het diepe leed dat deze volkeren elkaar hebben aangedaan. Wederzijds begrip schept een klimaat waarin vergeving mogelijk wordt. In Maidenhead (Engeland) maak ik, als algemeen secretaris van de congregatie, sinds vorig jaar deel uit van een groep Mill Hill Missionarissen die zich toelegt op missie promotie. We komen o.a. samen voor dagelijks gebed en de lunch en voor de wekelijkse ‘social evening’. Ieder heeft zijn eigen huisje en er is ook plaats voor gasten. Weet dat je welkom bent als je ons wilt bezoeken! Wat betreft het project voor de ‘Grihini Girls’. Vorige maand ontving ik weer het verslag van Zr Margareth. Ik heb pas weer 3.000,- over kunnen maken naar Rangia, Assam. Wel heb ik de zusters voorzichtig laten weten dat het enthousiasme en de steun voor dit project is afgenomen. Hopelijk kunnen we echter nog een tijdje doorgaan met onze steun. Ik hoop op steun vanuit de Elisabethparochiegemeenschap. Ikzelf draag uiteraard ook mijn financiële steentje bij voor dit goede doel. Wie mij er om vraagt, stuur ik graag per e-mail, het financiële rapport van deze steun. Eind augustus was ik 14 dagen op vakantie in Nederland en heb vele bekenden weer gezien. Tot slot wens ik jullie alle goeds na deze zonovergoten zomer. Met hartelijke groet, Thaddy de Deckere mhm, Adres: 7, Colby Gardens, Maidenhead, SL6 7GZ, Berkshire, England. Mobiel: 0044.7453587709 . E-mail :thaddeusmhm@gmail.com website: www.millhillmissionaries.com Voor bijdragen aan het Grihini Girls project in Assam: NL52 INGB 0001 066957 t.n.v. Missie-procuur van Mill Hill, Oosterbeek, o.v.v. ‘Thaddy de Deckere, GG project’. Afscheid nemen doen we samen. Monuta Terneuzen Bellamystraat 28c, 4532 CP Terneuzen T 0115 - 61 28 81 I www.monuta.nl/terneuzen Uitvaartverzorgers Nicoline Hoogendoorn en Arjen Gernaert Waar u ook voor kiest, uw wensen staan altijd centraal. Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvend en kosteloos gesprek, waarin we samen uw wensen bespreken. Ook als u niet of elders verzekerd bent.