Regioblad november 2018

Regioblad - 11 LESSONS & CAROLS 2018 – DE VREDEVORST KOMT ! Ook dit jaar zijn er weer Lessons and Carols! Als vanouds maakt de Elisabeth-parochie de dienst mo-gelijk en verleent het Zeeuws-Vlaams Kamerkoor onder leiding van Marcel van Westen zijn medewer-king. Geheel in de geest van onze oud-pastoor Miel Erpelinck. Helaas is hij er zelf niet meer bij. Dat is dubbel jammer. Want hij stond aan de wieg van dit gebeuren, in 1993. Dat betekent ook dat de Les- sons and Carols dit jaar voor de 25ste keer worden gehouden. Een jubileum dus. Elk jaar heeft zijn eigen thema, met een passende afbeelding. Het thema van dit jaar is De Vrede-vorst komt! Dat thema is ontleend aan Jesaja (9:5). Eeuwen na hem beschrijft Zacharia de intrede van de Vredevorst in Jeruzalem (9:9-10). Gezeten op een ezel zal de koning de stad binnentrekken. Dat beeld kennen we van Matteüs' verhaal over de intocht van Jezus (21:5). De mensen verwelkomen hem enthousiast, om diezelfde koning later in de week aan het kruis te nagelen. Maar na drie dagen zal hij de macht van de dood bedwingen! Want zoals Lucas de engel tegen de herders laat zeggen: dat kind in de kribbe is jullie redder (2:11). Wat zo'n aankondiging met mensen doet, heeft Dimitri Verhulst prachtig beschreven in zijn boek De intrede van Christus in Brussel. Het gerucht van Jezus' komst verandert de stad compleet. Verhulst ontleende zijn onderwerp aan een schilderij met dezelfde titel van James Ensor uit 1888. Die zette de Brusselaars in felle kleuren met grote ogen en verwrongen gelaat op het doek (zie detail). Hij gaf geen cent voor hun oprechtheid. In hoeverre zijn wij voorbereid op de komst van de Vredevorst? De Lessons and Carols willen ons naar een antwoord leiden. U bent van harte uitgenodigd om deze jaarlijkse dienst van Lezingen en (kerst) liederen als voorberei-ding op Kerstmis mee te maken. Ze vindt plaats op zondag 16 december a.s. om 15.30 uur in de Maria-Hemelvaartkerk te Philippine. De toegang is gratis, maar tijdens de dienst wordt er wel een collecte gehouden ter bestrijding van de (niet geringe) onkosten. Ad van Loveren en als st. WE GENIETEN ELK JAAR VAN ONZE KERSTSTAL U mag best weten dat ik al een paar jaar op zoek was naar een mooie kerststal, die helemaal naar mijn zin is. Ik heb bijna heel internet afgezocht, gekeken op Marktplaats en op andere Nederlandse en Oostenrijkse websites, gezocht in verschillende winkels en ga zo maar verder. Ik was namelijk op zoek naar een klassiek kerststalletje waarbij de figuren mooie en vooral lieflijke gezichtjes hebben. En op een dag gingen we winkelen in Gent. We parkeerden de auto voor de Karmelietenkerk aan de Burgstraat en als je iets gekocht hebt in hun winkeltje, dan mag je gratis parkeren. Dus aan het einde van ons ‘gezellig dagje Gent’ liepen wij de winkel binnen en warempel, daar staat het kerststalletje dat ik zoek, ik heb hem gevonden! Ondertussen hebben we deze kerststal zo’n vijf jaar en hier genieten we elk jaar van! Ik vind het fijn om er een kaarsje bij aan te steken en dan wordt het Kindje Jezus, samen met zijn moeder Maria, zijn voedstervader Jozef en alle andere figuren heel mooi verlicht. Dan krijg ik weer het dankbare gevoel: “Het is Kerstmis, het Goddelijk Kindje is voor ons geboren!”. U allen wil ik een Zalig Kerstmis en een Gezegend 2019 toewensen, met de vrede en liefde van het Kerstkindje, onze Heer Jezus Christus! Esther Baeten-Wullems DE AXELSE KERSTSTAL Het was, denk ik, in 1985. Een meisje uit mijn klas vertelde dat haar oma opgenomen was in een verpleeghuis en dat oma’s kerststal dus over was. Het waren mooie grote beelden en dus geschikt voor in de klas. Vele jaren hebben we er van genoten, maar… Hoe gaat dat met gipsen beelden. Ze breken de nek, raken een neus of arm kwijt en na enkele jaren blijven ze op zolder staan en worden ze vervangen. Bij mijn naderende afscheid kwam ik de doos met geschonden beelden tegen. Omdat ze eigenlijk rijp voor de container waren, heb ik ze mee genomen en in mijn eerste pensioenjaar gerestaureerd en er een stal bij gebouwd. Het is wat groot voor in de woonkamer. Het benodigde vloeroppervlak is 1,8 x 1m, maar dan heb je verder in je kamer geen andere kerstversiering meer nodig. En zeg nu zelf, ik vind de kerstvoorstelling heel mooi geworden. J.O.K.