Regioblad maart 2018

16 - Regioblad In het REGIOBLAD staan regelmatig verhalen over diverse onderwerpen en uiteenlopende activiteiten die geweest zijn of op de planning staan om te gebeuren. Dat is heel goed, want dat houdt onze parochie levend en dat geeft weer een goede basis om door te gaan. Daar zijn heel veel schouders voor nodig om de last te dragen, armen om bij te sturen, handen en voeten om te verplaatsen, ogen en oren om te weten welke kant we op moeten, enz. enz. En zo moet het ook, want dat is zoals het beschreven is in 1 Korintiërs 12-12 “ondanks hun veelheid vormen al die delen een lichaam”. Ik kijk daarbij even terug op zomaar een week, eind januari begin februari wat er (zonder naar volledigheid te streven) in zo’n week gebeurt. De vergaderkamer vol met mensen die de enveloppen vullen om aan iedereen toe te zenden in het kader van Kerkbalans. (in het verdere verloop van die week gaan er weer tientallen andere mensen op pad om die enveloppen plus het REGIOBLAD bij u thuis te bezorgen). Diezelfde avond is er een vergadering van het koor. De volgende avond is er een vergadering van de werkgroep vernieuwing. Verderop in de week is er een overleg van de werkgroep liturgie, een vergadering van de PKC noord en was er een muziekgroep aan het repeteren in de kerkzaal. Op een ander tijdstip waren andere mensen bezig met schoonmaken. Verder is er elke dag bezetting tussen 10.00 en 12 uur op het parochiebureau, zodat u er terecht kunt als u vragen mocht hebben en/ of een luisterend oor zoekt. En behalve al die mensen die als vrijwilliger actief zijn in ons parochiecentrum, onze kerken en daarbuiten, zijn er de vaste krachten die op de diverse locaties als steun en toeverlaat voor de parochie aanspreekbaar zijn. Samen op weg om gestalte te geven aan onze kerkgemeenschap. Omu een indruk te gevenwelke onderwerpen ons in deze periode bezig houden, hierbij een samenvatting van een aantal punten uit de vergadering van de werk- groep vernieuwing, zoals Evaluatie van gebruik van de beamer tijdens de diensten en vieringen, Kerk open op alle werkdagen, Ervaringen met parochiebureau na de verhuizing vanuit het RPC, Akoestiek en temperatuur in de koffiehoek. Verder is er gesproken over de bedevaart op 23 mei 2018 naar Aardenburg. Daarna hebben we van gedachten gewisseld over het onderwerp NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander). Dit stuurde onze gedachten naar een geheel andere kijk op bemoediging en inspiratie van de omgeving. Naast alle goede initiatieven die wij al ontplooien om andere mensen bij ‘het samen kerk zijn’ te betrekken, moeten wij ook te weten zien te komen wat anderen ons te bieden hebben, of van ons nodig hebben; inzichten die ons samen sterker kunnen maken. Het volgende onderwerp was: hoe kunnen wij kinderen bij onze kerk betrekken. Wij merken immers allemaal dat er maar weinig kinderen onze zondagsvieringen bezoeken. Een heel mooi initiatief (gepubliceerd in het vorige REGIOBLAD) is ‘Ik zorg voor jou’. Daarmee worden de schoolkinderen uitgenodigd om deel te nemen aan kindernevendiensten in Philippine en Terneuzen. Een ander initiatief werd opgestart om kinderen te betrekken bij het lijdensverhaal van Jezus. Het is de bedoeling om kinderen op Witte Donderdag ’s middags in het stiltecentrum van de Emma€skerk te ontvangen en aan de hand van de kruiswegstatie het lijdensverhaal aan hen te vertellen. De directeur van basisschool “de Geulle” is bereid om hierover mee te denken om er een betekenisvolle bijeenkomst voor de kinderen van te maken. Het laatste onderwerp van de vergadering ging over de situatie op het katholieke gedeelte van de Zuider - begraafplaats in Terneuzen. Na een inventariserend gespreksrondje werd deze kwestie doorgeschoven naar de vergadering van PKC noord, later die week. Wat daarover besproken is, kunt u op een andere plaats in dit REGIOBLAD lezen. Als u vindt dat u iets kunt bijdragen aan het “Samen kerk zijn”, dan kunt u uiteraard altijd reageren via bureau@eparochie.nl WERKGROEP VERNIEUWING TERNEUZEN Afscheid nemen doen we samen. Monuta Terneuzen Bellamystraat 28c, 4532 CP Terneuzen T 0115 - 61 28 81 I www.monuta.nl/terneuzen Uitvaartverzorgers Nicoline Hoogendoorn en Arjen Gernaert Waar u ook voor kiest, uw wensen staan altijd centraal. Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvend en kosteloos gesprek, waarin we samen uw wensen bespreken. Ook als u niet of elders verzekerd bent.