Regioblad maart 2018

12 - Regioblad Parochiekern zuid-west Secretaris, Kennedystraat 6, 4551 TW Sas van Gent T. 0115-461001 E. freddyjanssens@zeelandnet.nl HARTELIJK DANK De kaarsen, servetten en kaartenverkoop ten bate van Amnesty International tijdens de Adventzondagen in de Parochiekerk van Philippine heeft weer een heel mooi bedrag opgeleverd nl in totaal e 738 en dat terwijl we een zondag minder hadden om te verkopen. (de 4 e Adventzondag viel op 24 december) Iedereen die hieraan zijn steentje heeft bijgedragen: Zeer hartelijk bedankt! Marieke Coppejans en Jeanine de Maat Parochiekern zuid-oost Secretaris Rita Pollet, Aendijkestraat 28, 4571 TD Axel T. 0115-563102 E. rita.pollet@zeelandnet.nl TERUG NAAR DE ROOTS Sinds 21-02-18 hangt er een schilderij van de H.Gregorius de Grote in de grote zaal van het naar hem genoemde Gregoriuscentrum. Benny Vervaet maakte het kunstwerk. Met dit schilderij is er een blijvende herinnering aan de katholieke oorsprong van dit verenigingsgebouw waarin tal van verenigingen hun domicilie hebben. H.Gregorius de Grote (590-604) is een van de grote kerkvaders van het westen en zijn geschriften zijn een belangrijke bron in de katholieke moraaltheorie. Hij was paus en de 63e opvolger van de apostel Petrus. Hij was missie-paus en kwam op voor armen en zieken. Volgens een legende zou Gregorius in zijn geschriften direct door de H.Geest geïnspireerd zijn, vandaar de duif in het schilderij als afbeelding van de Heilige Geest. Ook zou deze paus verantwoordelijk zijn voor de standaardisering van de westerse kerkmuziek: Het Gregoriaans. Vandaar in zijn linkerhand een graduale. SCHOONMAKEN VAN DE KERK IN ZUIDDORPE Nogmaals een oproep om de schoonmaakgroep te komen versterken. Zij zorgen er voor dat de kerkgangers op schone banken kunnen zitten en naar een schoon toilet kunnen gaan. Spinnenwebben worden weggewerkt en de vloer wordt regelmatig gedweild. Dus, mocht u nog een paar uurtjes overhebben, bel naar Els van de Vijver, tel. 608494. Zij kan u precies vertellen hoe vaak er schoongemaakt wordt. KOKEN MET EN VOOR VLUCHTELINGEN Samen met de PKN kerk van Axel willen we een keer kokenmet en voor vluchtelingen.Wij hebben vanuit de katholieke kerk 3 mensen die mee gaan doen. Zij laten vluchtelingen niet in de kou staan, zij proberen hen te helpen. Mocht u ook geïnteresseerd zijn, geef het dan door aan Rita Pollet. Ondertussen is de ontmoetingsavond met vluchtelingen alweer voorbij.Van het koken houden wij u op de hoogte.