Regioblad juli 2018

14 - Regioblad OM MIEL TE HERDENKEN GA IK TERUG IN DE TIJD: WITTE DONDERDAG ERGENS IN DE JAREN NEGENTIG Samen met Miel en alle kinderen van de r.-k. school houden we een viering in de aanloop naar Pasen. Miel is voor de kin- deren een bekende persoon. Hij weet ze te boeien met zijn verhalen, rituelen en gezang, voelt de kinderen en leerkrachten goed aan. Voordat we samen aan tafel gaan, vraagt hij de kinderen om na te denken over iets waar ze spijt van hebben, iets wat ze fout hebben gedaan en dat niet meer terug te draaien valt. Eigenlijk een soort biecht, wat we heden ten dage een oefening in zelfreflectie zouden noemen. Het wordt behoorlijk stil... Ieder schrijft zijn "zonde" op een klein papiertje, frommelt dat op en het wordt in een grote ijzeren pot geworpen. Dan steekt Miel de hele boel zomaar in de fik en stijgt de rook omhoog en alles verbrandt. "Zo dragen we onze fouten op aan God en zijn ze vergeven en kun je weer verder". De geur verspreidt zich door de hele school en ieder praat er over, ook thuis. Een boeiend en krachtig ritueel. Miel is heel sterk in het gebruik van symbolen en rituelen. Ik durf te wedden dat de kinderen en leerkrachten, die er toen bij waren, er soms nog aan terug denken. Ik in ieder geval wel. Daarna gaan alle kinderen samen aan tafel, zonder uitzondering: gedoopt of niet, lid van de kerk of niet, blank of gekleurd, arm of rijk, jongen of meisje, hoogbegaafd of juist minder, iedereen hoort er bij. Zo gaat dat bij Miel, ook al schrijven de officiële kerkregels wel eens anders voor. Die lapt hij dan goddank even aan zijn laars. Hij zingt met iedereen samen: "Kom maar in de kring van Jezus, kom maar in de kring.... Samen gaan we op de weg, die Jezus ging..." We geven elkaar daarbij een hand. Nog zo'n terugkerend kenmerk van hoe Miel in het leven staat en dat wilt overdragen. Hij zingt het niet alleen tijdens de viering op school, maar ook bij de inspirerende gezinsdiensten, die plaats vinden in de kerk en behoorlijk druk bezocht worden. Er worden op de mat verhalen uit de bijbel verteld. Verhalen, waarmee kinderen zich kunnen vereenzelvigen, die antwoorden geven op levensvragen, richting geven. Dat vindt Miel van belang. Niet alleen met woorden, maar ook met daden. En ze zijn ook van belang. Hij weet mensen te boeien en te binden, maakt ze zelf verantwoordelijk, inspireert ze, geeft ze vrijheid en waardering, laat ze merken dat ze er toe doen.  Hij formeert werkgroepen, zoals o.a. voor de gezinsdiensten, de vastenactie, liturgie, parochieblad De Kerkuil, het oud kerkhof en als de districtscatecheet er niet meer is voor het begeleiden van de scholen, weet hij een groep mensen enthousiast te maken om die periode te overbruggen, waarbij hij zelf steeds actief betrokken blijft. Uit die groe- pen ontstaan zelfs vriendschappen voor het leven. Bij dat alles past ontzag en dankbaar- heid, Miel!!  André van Opdorp AFSCHEID VAN PASTOR MIEL ERPELINCK Ook in het Regioblad willen we afscheid nemen van Miel Erpelinck. Een man die als kapelaan in Sas van Gent zijn werk in de Kanaalzone is begonnen en die in de loop der jaren het gezicht werd en was van de Elisabethparochie. We publiceren hier verhalen van mensen die veel met Miel hebben samengewerkt en lief en leed met hem hebben gedeeld.