Regioblad september 2017

Regioblad - 15 Parochiekern zuid-oost Secretaris Rita Pollet, Aendijkestraat 28, 4571 TD Axel T. 0115-563102 E. pkczuidoost@eparochie.nl VIERING VOOR ZIEKENZONDAG IN 'T VERLAET Op donderdag 7 september is er weer 'n viering in " 't Verlaet" te Westdorpe rondom nationale ziekendag. Pastoor Erpelinck zal deze dienst voor gaan met medewerking van 't gemengd koor van Westdorpe. De ziekenbezoekgroep hoopt de bewoners van " 't Verlaet", maar zeker ook veel mensen van buitenaf, te mogen begroeten! Bent U niet in de gelegenheid om zelfstandig naar 't Verlaet te komen, neem gerust contact op met de mensen van de ziekenbezoekgroep. Zij zorgen voor gepast vervoer. Zo hopen wij er met elkaar 'n mooie zinvolle dienst van te maken. U kunt contact opnemen met Toos de Hulsters. Tel. 452271. Pleuni Keizer. Tel. 452036. SAMENWERKING MET DE 3 KERKEN Data om te onthouden: Op 5 oktober wordt een lezing gehouden in het kader van het Lutherjaar. U bent allen van harte welkom in museum “het Warenhuis” om 19.30 uur Op 28 oktober het grote evenement rond het leven van Luther met zang, dans en toneel. (zie poster) INTERVIEW MET WIM TOBÉ DOOR RITA POLLET Wat was de doelgroep? Alle kosters van Zeeland waren aangeschreven om naar de cursus te komen Wat vond u van de opkomst? De opkomst viel misschien een beetje tegen, mogelijk omdat er reeds in het begin van het jaar een cursus werd georganiseerd door pastoor Wiertz voor vrijwilligers in de liturgie, waaronder ook kosters, dit voor geheel Zeeuws-Vlaanderen. Wat is eigenlijk de bedoeling van het geven van een kostercursus? Het thema van de avond was: “Voor wie zijn wij gastheer en gastvrouw?”. En met wie hebben zij dan allemaal te maken? De bedoeling van de kosterbijeenkomst was voornamelijk de bespreking van het werk dat kosters doen. Zij werden, indien nodig, nader geïnformeerd om zo een goede ondersteuning te kunnen bieden. En zeker ook om onze waardering uit te spreken voor het vele werk dat zij doen. Was er voor de kosters ook gelegenheid om vragen te stellen? Ja, die was er zeker. In de vorm van een vragenlijst werd gesproken over tientallen voorwerpen waar zij mee te maken krijgen. Wat is het algemene beeld dat u heeft over de kosters die u op de cursus zag? Volgens mij gaat het in het algemeen heel goed, de kosters zijn goed op de hoogte van wat van hen wordt gevraagd. Ik heb heel veel waardering voor hun inzet en hun kennis van zaken. Hun betrokkenheid is erg groot. KERMISVIERING IN WESTDORPE Op dinsdag 4 juli vond de jaarlijkse kermisviering plaats in Westdorpe. Dit is een mooie traditie waar alle overleden Westdorpenaren van het afgelopen jaar worden herdacht. Hiervoor zijn de familieleden persoonlijk uitgenodigd. Ook is huis aan huis een circulaire verspreid waarin iedereen in Westdorpe werd uitgenodigd. De opkomst was heel groot, zo’n 120 mensen. Vele vrijwilligers zetten vooraf hun beste beentje voor om alles in goede banen te leiden. In samenwerking met Pastoor Wiertz werd de eucharistieviering samengesteld, en opgeluisterd door het gemengd koor. Ook lector, koster, enz. werden als vanouds ingeschakeld. Na de dienst gingen de gelovigen in processie naar de begraafplaats die er zoals gewoonlijk prima bij lag. Na zegening van de graven werden de mensen terug verwacht in “de Kirke “ waar ze door vele vrijwilligers werden verwend met koffie en ouderwetse vlaaien, zoals gewoonlijk weer geschonken door “de Baeckermat”. Kortom; een zeer geslaagde dag. We zien alweer uit naar 10 juli 2018. Freddy Dierickx Kostercursus vanuit het Bisdom Werd gegeven op 12 juni door Wim Tobé en Peter de Rooy in Perron Zuid-Oost in Axel, Elizabethparochie.