Regioblad november 2017

14 - Regioblad Parochiekern zuid-west Secretaris, Kennedystraat 6, 4551 TW Sas van Gent T. 0115-461001 E. pkczuidwest@eparochie.nl WESTDORPE HEET NIEUWE BEWONERS WARMWELKOM Op dinsdagavond 17 oktober werd door de Dorpsraad van het Warmste Dorp van Nederland een bewonersavond georganiseerd in De Kirke. Het was vooral bedoeld voor de nieuwe inwoners, maar iedere Westdorpenaar was van harte welkom. Het item van de avond was kennis maken met de vele verenigingen in Westdorpe. Ook de geloofs-gemeenschap van Westdorpe presenteerde zich als onderdeel van de Elisabethparochie, en in het bijzonder van de parochiekern zuidoost. Met veel mensen is gesproken. Zij kregen allen een folder mee over alle werkgroepen van de geloofsgemeenschap. Ook was het mogelijk om via het inschrijfformulier nadere gegevens op te vragen betreffende de Elisabethparochie. De opkomst was boven verwachting er waren deze avond meer dan 300 mensen aanwezig. Het was een gezellige avond waarin ieder kennis kon nemen over wat er in Westdorpe te doen is. C.de Hulsters Een vooraankondiging De 12e Oostakkertocht (bedevaart te voet of per fiets of per auto) is in nacht van zaterdag 12 op zondag 13 mei 2018. Je kunt je reeds aanmelden of info opvragen: cdehulsters@zeelandnet.nl UITSTROOIEN AS VAN OVERLEDENE IN ZUIDDORPE Indien nabestaan- den ervoor kie- zen om de as van hun overledene uit te strooien op de uitstrooi- plek op de begraafplaats in Zuiddorpe, dan kunnen zij dit geheel privé doen. Omdat het toch vaak veel emoties oproept, is het natuurlijk ook mogelijk om hierbij begeleid te worden door iemand van het uitvaartcentrum, de pastor van dienst of de koster. Dit moet dan goed op tijd met de betreffende persoon besproken wor- den. Er wordt een koperen naamplaatje gemaakt met de naam van de overledene, dat wordt aangebracht op een van de vloerplaten van het kunstwerkje op de uitstrooiplek. Vergadering met de coördinatoren van onze werkgroepen. Er waren 18 mensen aanwezig op deze vergadering, sommigen met verschillende petten op. Mensen die de bloemen in de kerk verzorgen, werkers op de verschillende begraafplaatsen, mensen die zieken en ouderen bezoeken, mensen die het Regioblad verspreiden, mensen die administratief bezig zijn, afgevaardigden van de koren, kosters, mensen die er voor zorgen dat alles werkt zoals je verwacht in het kerkgebouw. Soms komen tijdens zo’n vergadering onmiddellijk oplossingen voor bepaalde problemen: bv. De aanschaf van een nieuwe stofzuiger. Om meer inzicht te krijgen in de liturgische bloemschikking werd desgevraagd een workshop geregeld over liturgisch bloemschikken. Samenwerking met de andere kerken Als dit blad bij u in de bus valt is het grote gezamenlijke evenement, Luther updatet, alweer voorbij. Op vrijdag 22 december zullen wij weer onze traditionele He r d e r t j e s t o c h t houden. Alle kinderen mogen verkleed als herder, Maria of engel hieraan meedoen. Let op de folders voor de juiste aanvangstijd. KERSTSAMENZANG SLUISKIL De kerstsamenzang is al jaren een initiatief van de Muziekvereniging, voor het eerst in 1970 en na enkele jaren gestopt, maar in 1986 weer opgestart. Dus het is al 31 jaar onafgebroken kerstsamenzang in Sluiskil en we hopen dit nog in lengte van dagen voort te zetten. De kerstsamenzang is op donderdag 21 december in de Protestantse Kerk te Sluiskil. Aanvang 19.30 uur met vanaf 19.15 uur muziek vooraf. Met medewerking van koren en onze muziekvereniging Sluiskil-Volharding Zaamslag. We willen ons voorbereiden op het kerstfeest door samen te zingen, te luisteren naar de muziek, het kerstevangelie en een kerstoverdenking. Na afloop is er gelegenheid om gezellig na te praten onder het genot van een kopje koffie, thee of iets fris. Zoals ieder jaar houden we een collecte voor een nog nader te bepalen doel. U bent van allen van harte welkom. Namens de Muziekvereniging: Marcel van den Branden. PKC ZUIDWEST KAN NOG VEEL VRIJWILLIGERS GEBRUIKEN In de regio Zuidwest zijn vrijwilligers actief om taken in onze Parochie uit te voeren. Sommige vrijwilligers doen dit al vele jaren en zijn al op leeftijd of hun gezondheid laat te wensen over. Sommigen zijn verhuisd naar een andere Parochie. Zodoende is er gebrek aan mensen die een steentje willen bijdragen aan de vele goede werken. De werkgroep Zieken en Ouderen in Philippine en Sas van Gent-Zandstraat heeft versterking nodig. De werkgroep vergadert geregeld, bezoekt mensen thuis, organiseert een ziekendag en soms een viering met Pasen en Nieuwjaar. Onze kerk in Philippine moet schoon gehouden worden en dat doen we een keer of 5 per jaar en altijd op dinsdagmorgen. We zijn op zoek naar versterking.Tijdensdewerkzaamhedenisereen pauze met koffie/thee en een verse koffiekoek. De kerk wordt opgefleurd met bloemen en we zoeken versterking voor de wekelijkse bloemversiering. In de Parochiekerncommissie zijn vertegenwoordigers uit de meeste werkgroepen aanwezig en de commissie voert een aantal taken uit binnen de kaders die het parochiebestuur stelt. De commissie is dringend op zoek naar een voorzitter. We vergaderen een keer of 6 per jaar en altijd op dinsdagmorgen. We hebben een aantal begraafplaatsen in ons werkgebied, die nog volop in gebruik zijn en daarnaast ook de oude begraafplaats in Sas van Gent. We willen allemaal graag, dat de begraafplaatsen er netjes uit zien en dat gebeurt grotendeels met vrijwilligers. We kunnen altijd nieuwe mensen gebruiken met name ook in Sluiskil. Mocht u interesse hebben ommee te doen, geef dat dan door aan Freddy Janssens, secretaris van de PKC Zuidwest. Hij is bereikbaar op 0115-461001, maar beter nog op het e-mailadres freddyjanssens@zeelandnet.nl . Hij zorgt er voor, dat uw aanmelding op de juiste plaats terecht komt.