Regioblad november 2017

Regioblad - 13 ALLERHEILIGEN, 2017: OPENING PASTOORSBORD TE AXEL Op allerheiligen werd door de Stichting tot beheer van de RK-begraafplaats H.Gregorius de Grote het pastoorsbord aan het pastoor Vervaetpad onthuld. Voorafgaand aan de onthulling was er een ‘meet and greet’ van de genodigden in het Gregoriuscentrum. De voorzitter van de stichting, Co van Schaik, heette een ieder welkom en de heer Piet de Blaey hield voor de genodigden een uiteenzetting over de historie van de parochie H.Gregorius de Grote, zoals die op het pastoorsbord te zien is. Op 12 augustus 1861 werd in Axel de noodkerk ingezegend door de deken van Hulst (Aug.van Hecke) nadat mgr. Hooydonk, bisschop van Breda, de nieuwe parochie van Axel op 27 juni 1861 had opgericht. Voor het eerst sinds de 16e eeuw was er weer een rk parochie in Axel. De eerste mis werd in die noodkerk opgedragen op 15 augustus 1861. De definitieve kerk werd enkele jaren later voltooid en op 13 december 1863 kon deken Van Hecke de kerk wijden aan de heilige paus Gregorius de Grote. De begraafplaats, toen nieuw aangelegd en eigendom van de kerk, is gewijd door AC Buys, deken van Hulst, op 25 november 1874. Tegenwoordig is de begraafplaats als park in eigendom van voornoemde stichting. P. de Blaey vertelde over de verschillende pastoors en noemde eigenaardigheden en wetenswaardigheden: De pastoors vanaf 1861: P. van Wees, bouwpastoor) 1861-1871 P. v. Vooren 1870-1905. Hij overleed in Axel. Onder zijn leiding werd de catechesatie, de bewaarschool en de handwerkschool opgericht. Zijn kapelaan E.Ongenae was de grote voortrekker voor het stichten van de RK St-Antoniusschool. J.Joossens 1905-1907. Door de korte tijd dat hij pastoor was, werd over hem geen informatie over gevonden J.Buisrogge 1907-1931 hield zich vooral bezig met de uitbreiding van de kerk en de stichting van de school, waarvoor zijn voorganger en de kapelaan zich bijzonder hadden ingespannen. Ook heeft hij de kerk uitgebreid, waarna op 1 januari 1928 de bisschop van Breda de verbouwde kerk opnieuw in heeft gewijd. P. Goedstouwers 1931-1940. Onder zijn ‘bewind’ werd de lagere school St-Antonius in het nieuwe gebouw aan de Walstraat 33 gehuisvest (het huidige Gregoriuscentrum). Ook zorgde deze pastoor er voor dat de naar het Gentse Karmelklooster verdwenen Maria Lactans (in marmer) in eikenhout werd gedupliceerd en weer in Axel terug kwam. (Momenteel staat dit beeld in museum Het Warenhuis). A. Geerts 1940-1950. Hij maakte na de bevrijding gewag van het feit dat het bevrijdingsbeeld aan de Zeestraat onkuis zou zijn. Dit beeld is nadien aangepast. A. Meeus 1950-1958 was de eerste pastoor die met een automobiel zijn rondgang maakte C. Uytdewilligen 1958-1961 vierde met de parochie het eeuwfeest in 1961 B. de Jong 1961-1975 was pastoor tijdens Vaticanum 2 (1962-1965). Hij voerde verschillende versoberingen in het kerkgebouw door. Tijdens zijn tijd werd er stilgestaan bij het eeuwfeest van het kerkgebouw. W. Vervaet 1975 – 1999. Pastoor Vervaet haalde vooral de pers door het zgenen van de Westerscheldeboren en de boren voor de Sluiskiltunnel. 1999 interparochiële vereniging: samenwerking en later fusie van 9 parochies kanaalzone 2013 (01-01) sluiting Gregorius de Grote kerk in Axel. Soms was er een kapelaan: In de periode P. v.Vooren was er een kapelaan E. Ongenae die de rk-school gesticht heeft Er was in de periode pastoor B. de Jong en W. Vervaet ook een kapelaan F. Hermans die het jeugdwerk regelde. Veel mensen hebben een fijne herinnering aan die jeugdkampen in het Brabantse. Kapelaan Hermans (Kappie) was vanaf 1972 ook pastoor van Zuiddorpe. Na afloop van deze bijdrage van Piet de Blaey ging ieder naar het bord dat onthuld werd door Carel van Waes, vice-voorzitter van de Elisabethparochie. Daarna ging ieder naar het kerkhof en zette bij een graf een brandende kaars ten teken van Allerheiligen / Allerzielen. “Een kaars om te gedenken, maar ook om licht te brengen in het donker”, gaf Carlien Goense (voorzitter PKC zuidoost) in haar woordje aan. Jos OK Foto: Jaap Overdulve LUTHERTENTOONSTELLING WARENHUIS Museum Het Warenhuis presenteert van 21 oktober 2017 t/m 20 januari 2018 de tentoonstelling ' Het Luthert overal, het waait wel weer over… In het kader van de herdenking 500 jaar Luther, 1517-2017, besteden het Warenhuis in beeld, tekst en voorwerpen aandacht aan de eerste decennia van de 16e eeuw. Daarin speelt ook onze Euregio een rol. Het betreft een periode waarin er in de Europese geschiedenis een radicale breuk plaats vindt. Naties worden gevormd, de christelijke kerk scheurt, overstromingen en oorlogen veranderen de samenleving en het landschap. De sluier van de tijd bedekt de mensen en de dingen die voorbij gaan. In de tentoonstelling lichten we een tipje van die sluier op. De officiële opening was op vrijdag 20 oktober j.l. Hier werd de openingshandeling verricht door Titus Frankemölle, geestelijk adviseur bij Verus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs. Ook sprak ds. Gerrit Overweg namens de kerken.